Gå til innhold

Fibromyalgi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fibromyalgi og det arter seg med muskel og leddsmerter daglig. Ømme "triggerpunkter" og generell utmattelse.

Hodepine, stivhet og stølhet.

Magetrøbbel kan vel komme som en reaksjon på for dårlig immunforsvar ved slitenhet...

Elers kanman ha fordøyelsesproblemer som uregelmessig avføring og hard/løs mage om hverandre.

Nå tror jeg at jeg lider av en annen type revmatisme i tillegg, f.eks. RA, eller bechterews, men det tar litt tid å finne ut av...

Behandling som tydeligvis hjelper bittelitt er:

Omlegging av kosthold (ikke rødt kjøtt, lite melk, mye vann, unngå egg, spis kylling, fisk og kalkun, mye grønt).

Mosjon som f.eks. svømmetrening i varmtvannsbasseng.

Mye (god) søvn.

Tran som "smører" ledd og årer.

Minimalt sigaretter og alkohol.

Det er meget vanskelig å få uføretrygd på dette grunnlaget, fordi det er for "diffust". Du bør være over 30 år fikk jeg høre fra trygdekontoret. Jeg er 26, men søker allikevel, da jeg har flere diagnoser å vise til.

Jeg har blitt verre med årene, men det er muligens fordi jeg har vært uten behandling.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12554-fibromyalgi/#findComment-62092
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære Rakel.

Magebesværet kan bestå i både løs og treg avføring.Behandlingen er svært individuell.Noen har effekt av fysioterpi,medisiner,kiropraktikk,akupunktur,trening i gruppe i varme bad osv.Det er svært vanskelig å bli uføretrygdet på dette grunnlaget.Tilstanden behøver ikke å bli verre med årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12554-fibromyalgi/#findComment-62360
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...