Gå til innhold

Å ha angst og møte veggen


Poopsi

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rette stedet for dette spørsmålet, men jeg prøver.

Hvis et menneske har slitt med en lettere form for angst over flere år - og møter så veggen totalt. Angsten forverrer seg, og vedkommende får raskt hjelp av en psykolog.

Kan en på noen måte forvente en sykemelding over veldig lang tid, eller er dette veldig individuelt? Kan man bli "frisk" iløpet av 5-6 uker?

Foreløbig sliter personen med å komme seg ut av hjemmet, og jobben vedkommende har består av tett kontakt og oppfølging av yngre mennesker.

Noen som kan hjelpe meg her med å si hva en kan forvente seg av sykdomsperiode/sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Vedkommende vil få sykemelding så lenge som det tar å komme seg på beina. Vanligvis tar dette fra 6 mnd til ett år. Begynner en for tidlig i jobb er det lett for å gå på den samme smellen igjen.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall viktig å komme seg til en form for behandling (tror jeg). I en jobb der man har med behandling av mennesker å gjøre, er faren stor for å bli utbrent, og det du forteller med å ha angst og stress over tid, kan sannsynligvis være det som har gjort at du møtte veggen. Og derfor forverret angsten seg.

Du kan spørre om kognitiv terapi (spesielt effektivt mot panikkangst). Hvor lenge man bør være sykemeldt, tror jeg er individuelt, og hvilken type jobb du er i, er også avgjørende, hvor godt du liker deg i jobben, og hvor stressende det er for deg å jobbe der du jobber. Dette er noe du snakker med legen om, som skal skrive sykemelding.

Det er også viktig at du snakker med arbeidsgiveren din. Slik at de kan planlegge arbeidet ut i fra hvor lenge du skal være borte. Og ta det med ro på hjemmefronten, gjør ting du liker godt, og slapp av og tren eller gå turer. Det er spesielt effektivt å gå turer i dagslys.

Det er ikke lurt av deg å sperre deg selv inne i et hus eller en leilighet, det vil sannsynligvis forlenge sykeperioden. Du har ingenting å skamme deg over, det er helt naturlig å ha angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...