Gå til innhold

Kan det ødelegge for den psykiske modningen?


Gjest ludviga

Anbefalte innlegg

Gjest ludviga

Å bli slått opp gjennom oppveksten, kan det ødelegge for den psykiske modningen?

Kan det være derfor en begynner å skade seg selv?

Eller burde man tåle å bli slått gjennom oppveksten, uten å få problemer av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, å bli slått opp gjennom oppveksten kan (vil som regel) ødelegge for den psykiske modningen.

Nei, det er ikke noe man burde tåle. Som regel vil man trenge å bearbeide det i terapi eller på annen måte for å gjenoppta/bedre den psykiske modningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slapp av

Det er vel bare de 40 siste årene at fysisk avstraffelse ikke har blitt akseptert og brukt i Vesten. I andre land bl.a USA er det fremdeles ganske vanlig.

Jeg tviler på at det gir så mye psykisk skade, da hadde jo alle i tidligere generasjoner vært på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare de 40 siste årene at fysisk avstraffelse ikke har blitt akseptert og brukt i Vesten. I andre land bl.a USA er det fremdeles ganske vanlig.

Jeg tviler på at det gir så mye psykisk skade, da hadde jo alle i tidligere generasjoner vært på trynet.

Når fysisk avstraffelse forekommer i et samfunn hvor det er unormalt, og straffbart, vil det som regel dreie seg om noe annet - og oppleves annerledes - enn det du sikter til. For eksempel kan det ha sadistiske komponenter (og det har det nok også, dels, i de kulturer hvor det ennå forekommer).

Å oppleve slike impulser fra foreldrene under oppveksten har åpenbart potensiale til å gjøre stor skade mht. psykisk utvikling.

Du snakker åpenbart om noe du ikke har greie på, og da er det som regel best å holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slapp av

Når fysisk avstraffelse forekommer i et samfunn hvor det er unormalt, og straffbart, vil det som regel dreie seg om noe annet - og oppleves annerledes - enn det du sikter til. For eksempel kan det ha sadistiske komponenter (og det har det nok også, dels, i de kulturer hvor det ennå forekommer).

Å oppleve slike impulser fra foreldrene under oppveksten har åpenbart potensiale til å gjøre stor skade mht. psykisk utvikling.

Du snakker åpenbart om noe du ikke har greie på, og da er det som regel best å holde kjeft.

Hva f... veit du om det? Jeg har opplevd fysisk avstraffelse som barn, det behøver ikke å være mishandling.

Men jeg slår ikke mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva f... veit du om det? Jeg har opplevd fysisk avstraffelse som barn, det behøver ikke å være mishandling.

Men jeg slår ikke mine barn.

Fysisk avstraffelse av barn er forbudt ved norsk lov. Sånn sett er det å anse som mishandling.

Jeg registrerer at du tydeligvis ikke opplever det slik, men jeg har da heller aldri utalt meg om deg spesielt, selv om du reagerer som om jeg hadde gjort det. Jeg opprettholder at fysisk avstraffelse av barn er mishandling og at det er skadelig.

I tråden som var utgangspunktet for denne diskusjonen ble det bl.a. spurt om man burde tåle å bli slått gjennom oppveksten uten å få problemer av det. Jeg håper virkelig ikke du mener at man burde det. I så fall tror jeg svært få er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kan helt klart være ødeleggende for den psykiske modning.

Spesielt skadelig er det om mishandlingen er uforutsigbar. Dvs at det ikke er klare regler for hva som gir straff og ikke.

Om en får bank om en kommer 5 minutter for sent hjem, men ikke om en er presis, er dette selvsagt ikke bra. Men det er tross alt langt mindre skadelig enn om straffe er tilfeldig avhengig av foreldrenes humør den dagen. Ved konsekvent avstraffelse vil nemlig barnet oppleve at det har kontroll over tilværelsen. Ved å komme presis, unngår en straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare de 40 siste årene at fysisk avstraffelse ikke har blitt akseptert og brukt i Vesten. I andre land bl.a USA er det fremdeles ganske vanlig.

Jeg tviler på at det gir så mye psykisk skade, da hadde jo alle i tidligere generasjoner vært på trynet.

"Jeg tviler på at det gir så mye psykisk skade, da hadde jo alle i tidligere generasjoner vært på trynet." Sier du. Men jeg tror faktisk at de for en stor del VAR det....på trynet altså. Jeg tror at selv om de ikke fikk psykiske sykdommer av det, så førte det til mye angstproblematikk og annet grums som kunne vært unngått dersom man hadde visst om andre metoder.

Og at det kan være årsak til mange problemer som eksisterer den dag i dag. Og at mange mennesker kunne vært langt mere fremgangsrike og lykkeligere dersom det ikke hadde blitt benyttet slike oppdragelsesmetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trrrish

jeg tror det. jeg ble slått gjennom oppveksten, visste aldri når slagene skulle komme. og jeg har hatt bulimi og skadet meg. når andre aldri har hatt problemer med å skade deg, da kan en jo like gjerne gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...