Gå til innhold

Røykende besteforeldre.

Anbefalte innlegg

Hei!

Datteren min på 2 har farmor og farfar som er stor-røykere. Da jeg gikk gravid viste de ikke hensyn til meg ang. passiv røyking ( enda jeg selv stumpet røyken ved svangerskapet, og har fortsatt med det)Vi tok det opp med dem at når barnet kom ønsket vi ikke at det skulle utsettes for passiv røyk. Dette har de stort sett holdt, men når hun ligger inne på et annet rom og sover (hos dem)er de raskt fremme med sigaretten. Det henger røyk igjen i rommet når hun kommer inn igjen. Det jeg lurer på er om det er jeg som er hysterisk eller om hun ved dette også opplever en slags form for passiv røyking? Når hun har vært nede hos dem lukter det røyk av henne til tross for at de ikke røyker når hun er i samme rom som dem. Dette er vel for at rommet er så innrøyket. De røykte begge selv da barna deres var små og tok da ingen hensyn, for de mener det ikke er så farlig.....

Svigermor røykte også under begge svangerskapene sine og under barseltiden. Begge barna deres har vært mye plaget med ørbetennelser og luftveisinfeksjoner og dette vil jeg ikkke utsette datteren min for.Jeg vil ikke være hysterisk og ta dette opp med dem om det ikke er til noen skade, da dette er et ømtåeligt tema å snakke om. Men jeg reagerer på at det lukter slik røyk av henne når hun har vært hos dem og også i bilen deres selv når de ikke røyker ved henne. Lukten setter seg slik at jeg må bytte sengetøyet hennes når hun har overnattet hos dem. Er røyken som sitter i tak, vegger, tekstiler skadelig for datteren min? Jeg føler det selv og ønsker å avkrefte event. bekrefte dette. Håper du kan gi meg et lite råd i denne saken.

Vennlig hilsen en usikker mamma!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12558-r%C3%B8ykende-besteforeldre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann marheg!vil bare si at jeg har det samme problemet.jeg har en sønn på to måneder og når vi er på besøk hos farmoren og farfaren hans,røyker de riktignok i et annet rom,men det stinker gammel røyk i huset og av sønnen min når vi kommer hjem!dette syns jeg er ekkelt at en liten baby skal lukte røyk!jeg vet ikke om røyken som sitter i tak,vegger.o.s.v er skadelig for disse små,men jeg har hørt at kan være skadelig for barna selvom det røykes i et annet rom.Røyken sprer seg!!men dette er jeg ikke helt sikker på hvordan det er og har ikke tatt det opp enda p.g.a samme grunn som deg, jeg vil ikke være hysterisk før jeg vet om det virkelig tar skade.nei,jeg ville bare si at jeg er i samme situasjon,og jeg synes det er godt å høre at det ikke bare jeg som bekymrer meg over dette!

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Marheg

Jeg synes ikke du er hysterisk, tvert imot synes jeg du er en meget ansvarsfull mamma som helst ikke vil utsette barnet ditt for røyk. Det blir en slags passiv røyking når rommene og bilen deres er så innrøkt selv om det selvfølgelig ikke er så skadelig som hvis de røyker mens barnet er hos dem. Hvis barnet ditt har eksem eller klør kan slik røykpåvirkning som du snakker om forverre plagene. Dette burde besteforeldrene skjønne, men jeg vet det er vanskelig for storrøykere å godta at det er slik. Kan dere ikke være sammen med besteforeldrene hjemme hos dere hvor det er røykfritt - så får de gå ut når de må ha en "blås"?

Du kan jo vise svigermoren din dette innlegget så kanskje hun forstår litt mer.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...