Gå til innhold

Kinoangst /-fobi - noen tips?


Gjest cKim

Anbefalte innlegg

Jeg (en gutt på 28) satt på kino her en dag, sammen med min kjæreste. Følte meg kanskje litt tufs og ikke helt i form. Et sted langt ute i filmen ble jeg plutselig veldig klar over mine egne hjerteslag og min egen pusting. Dette førte til at pulsen steg og steg og jeg ble litt bekymret over min egen psykiske og fysiske tilstand, noe som førte til at pulsen steg ytterligere. Dette ble en slags ond sirkel som kulminerte med at jeg satt der med sikkert over 150 i puls, overbevist om at jeg hver øyeblikk kunne besvime av overbelastning på hjertet.

Da filmen var ferdig og vi kom ut i frisk luft ble jeg etter hvert bedre og har ikke merket noe til dette siden. Før jeg skulle på kino igjen i dag.

Jeg følte meg nesten helt trygg før kinoen i dag. Det forrige kinobesøket lå selvsagt og murret litt i bakgrunnen, men ikke verre enn at jeg trodde det kom til å forbli en engangsopplevelse. Men dengang ei.

Denne gangen var symptomene mildere, men likevel sterke nok til å ødelegge filmopplevelsen. Litt etter at filmen hadde startet ble jeg usedvanlig klar over mine egne hjerteslag og min egen puls. Hjertet gikk på konstant høygir, med forskjellige topper her og der - fullstendig uavhengig av handlingen på filmen. Etter filmen ble alt som før igjen.

Nå er jeg bekymret for at dette har utviklet seg til en slags fobi, og at dette vil komme til å plage meg ved ethvert kinobesøk i fremtiden. Vanligvis er jeg relativt flink til å kvele psykiske reaksjoner på ting før de får utviklet seg, men i dette tilfellet føler jeg at jeg har mistet kontrollen.

Bør jeg gå mer på kino for å konfrontere angsten/fobien? Bør jeg ligge unna kino for å unngå at dette sprer seg til andre ting ved livet mitt? Eller bør jeg kanskje gå til psykolog? Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal konfenterer angsten. Gå på kino du, og hvis du ikke klarer å være der så gå. Da har du i alle fall prøvd. Og kanskje det går bedre gangen etter der. Sliter selv med angst, og nå trener jeg meg opp til å møte angsten. Litt tøft er det jo, men det er vi som skal vinne ikke angsten.

stå på og lykke til..

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal konfenterer angsten. Gå på kino du, og hvis du ikke klarer å være der så gå. Da har du i alle fall prøvd. Og kanskje det går bedre gangen etter der. Sliter selv med angst, og nå trener jeg meg opp til å møte angsten. Litt tøft er det jo, men det er vi som skal vinne ikke angsten.

stå på og lykke til..

klem fra

Jeg er enig med trezi; Konfronter angsten!

Dette høres kjent ut, har selv slitt/sliter med panikkangst/sosial angst. Dette du beskriver høres ut som "klassisk" panikkangst.

Men ikke unngå de situasjonene som fremkaller den, da utvikler angsten seg mere og mere. Ikke la den vinne, tenk heller at "kommer den så kommer den, pytt, pytt.." eller noe i den duren...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...