Gå til innhold

Profylaktisk behandling med SSRIs..........


Villanda

Anbefalte innlegg

eller hva?

Hvorfor står alle eldre på et eller anna SSRI, eller et anna antidepresivum?

Skal man egentlig kunne gi slike medikamenter uten klare indikasjoner?

Joda, veit at mange eldre nok ER deprimerte, men...må ikke legen stille diagnose før han skriver ut slike medikamenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fine1365379966

Nå vt ikke jeg riktig hva profylaktisk er :-)

Men ellers berører du min kjepphest: lettvint utskriving av AD.

Jeg har ikke vært så flink til å få fram det jeg mener. Poenget er ikke at jeg er skeptisk til AD og redd bivirkningene, men nettopp utskrivingen av dem.

De diagnostiske intervjuene jeg har vært borti, har vært latterlig overfladiske. "Går det inn på deg når du hører om krig og elendighet på nyhetene?" Hva i all verden skal man svare på det?

Det har virker på meg som legene vet en løsning, AD, og så skal dette passe for alle.

For mange eldre vil jeg påstå at tid og omsorg ville gjort bedre nytte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Forut for all behandling skal det være en diagnose. Dette gjelder selvsagt også for eldre.

Eldre bruker mer AD rett og slett fordi forekomsten av depresjon øker med årene.

Dessuten skal en ved debut av depresjon hos eldre oftere fortsette med livslang behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rottweiler2000

Nå vt ikke jeg riktig hva profylaktisk er :-)

Men ellers berører du min kjepphest: lettvint utskriving av AD.

Jeg har ikke vært så flink til å få fram det jeg mener. Poenget er ikke at jeg er skeptisk til AD og redd bivirkningene, men nettopp utskrivingen av dem.

De diagnostiske intervjuene jeg har vært borti, har vært latterlig overfladiske. "Går det inn på deg når du hører om krig og elendighet på nyhetene?" Hva i all verden skal man svare på det?

Det har virker på meg som legene vet en løsning, AD, og så skal dette passe for alle.

For mange eldre vil jeg påstå at tid og omsorg ville gjort bedre nytte!

profylaktisk betyr faktisk: forebyggende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forut for all behandling skal det være en diagnose. Dette gjelder selvsagt også for eldre.

Eldre bruker mer AD rett og slett fordi forekomsten av depresjon øker med årene.

Dessuten skal en ved debut av depresjon hos eldre oftere fortsette med livslang behandling.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forvirra villand

Nå vt ikke jeg riktig hva profylaktisk er :-)

Men ellers berører du min kjepphest: lettvint utskriving av AD.

Jeg har ikke vært så flink til å få fram det jeg mener. Poenget er ikke at jeg er skeptisk til AD og redd bivirkningene, men nettopp utskrivingen av dem.

De diagnostiske intervjuene jeg har vært borti, har vært latterlig overfladiske. "Går det inn på deg når du hører om krig og elendighet på nyhetene?" Hva i all verden skal man svare på det?

Det har virker på meg som legene vet en løsning, AD, og så skal dette passe for alle.

For mange eldre vil jeg påstå at tid og omsorg ville gjort bedre nytte!

Er veldig enig, tid og omsorg trur jeg ville i mange tilfeller gjort bedre nytte. Trur ikke det ville hjulpet i ALLE tilfeller heller.

Er redd for at det er sånn at medikamenter er et middel som er mer tilgjengelig enn tid og omsorg. Bemanninga i hjelpe/omsorgs-apparatet er ikke akkurat for stor, og DET er vel ikke legen som kan ordne med, i alle fall ikke sånn direkte, da er det lettere for ham å lage til en resept.....

Men jeg skjønner ikke....når depresjonen ikke er, og ikke har vært, hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...