Gå til innhold

Problemløsning. Hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Fikk denne oppgaven, og ser ikke svaret... Noen som vil hjelpe meg igang?

Du har en kortstikk. Hvor mange kort må du trekke for å være sikker på at du trekker et ess om du er maks heldig? (Svar 1), hva om du da er maks uheldig? (Svar 48) Men hvor mange kort må man terkke for å være sikker på å tekke et ess dersom man verken er maks heldig eller maks uheldig??? (Og nei- svaret er ikke 13...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/125749-probleml%C3%B8sning-hjelp-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oystein1365380376

Hva er det egentlig du er ute etter?

Antall kort du i gjennomsnitt må trekke før du får et ess? (10,6)

Eller hvor mange kort du må trekke for at sannsyligheten for at du har trukket et ess er minst 50%? (8 kort holder akkurat ikke)

Hva er det egentlig du er ute etter?

Antall kort du i gjennomsnitt må trekke før du får et ess? (10,6)

Eller hvor mange kort du må trekke for at sannsyligheten for at du har trukket et ess er minst 50%? (8 kort holder akkurat ikke)

Litt usikker... fikk oppgaven slik den står skrevet.... hvorfor er gjennomsnittet 10,6?

Oystein1365380376

Litt usikker... fikk oppgaven slik den står skrevet.... hvorfor er gjennomsnittet 10,6?

Det er ikke lett å vite hva de mener med den usedvanlige klønete formuleringen, men gjennomsnitt høres mest sannsynlig ut.

Metoden jeg brukte, fører til mye rekning. Men med rekneark var det raskt gjort.

Først fant jeg antall måter en kan plassere essene i kortstokken. Den første essen kan plasseres på 52 steder. Den neste på 51 siden 1 er opptatt. Så 50 og 49. Totaltsett 52*51*50*49. (Jeg ser på essene som forskjellige)

Så ser jeg på hvor mange måter jeg kan plassere essene slik at det første esset kommer som nr x. Jeg har 4 ess som kan være nr x. De resterende ess kan plasseres på 52-x, 51-x og 50-x steder.

Gjennomsnittlig antall kort du må trekke får du når du summerer opp

4*x*(52-x)(51-x)(50-x)/(52*51*50*49)

For alle x fom 1 tom 49.

Var noe/alt dette forstålig? (Aner ikke hvor mye matte du kan)

Annonse

Oystein1365380376

Såg litt mer på problemet og fant en generell løsning som ikke krever datakraft.

Anta at vi har en kortstokk på n kort med k ess.

La a(n,k) være gjennomsnittlig antall kort du må trekke før du får et ess.

Gjennomsnittlig antall kort for å få et ess er sannsynlighet for at første kort er et ess (k/n) + sannsynlighet for at første kort ikke er et ess ((n-k)/n) ganger (1 + gjennomsnittlig antall kort du må trekke før du får et ess med en kortstokk med et mindre kort)

a(n,k) = 1 + a(n-1,k) (n-k)/n

Differenslikningen har løsning:

a(n,k)=(n+1)/(k+1)

For en vanlig kortstokk blir svaret 53/5.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...