Gå til innhold

Sopp


Gjest Dame

Anbefalte innlegg

Du sier at sopp ikke smitter til partner. Er ikke denne typen sopp den samme som gjelder ved fotsopp? For fotsopp er nemlig VELDIG smittsomt. Dessuten vet jeg om flere menn som har blitt smittet av kvinner med sopp. Og har fått behandling med Canesten.

Så har jeg et annet spørsmål...

Du sier du ikke har kapasitet til å hjelpe alle som spør om sopp. Er ikke du her for å hjelpe folk, uansett hva en måtte feile??? Det er det samme som legen min ikke gidder å gipse armen min for han har hatt så mange bruddskader i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Hei Dame! Jeg er helt enig med deg - sopp smitter! Og du har et godt poeng der med fotsoppen.. Så klart er det ikke same type sopp, men skulle tro det var noen lunde likt når det gjelder smittefare.

Samboern min er et levende bevis på at underlivs-sopp smitter! Jeg sliter med sopp, eller gjorde i hvert fall, og han fikk det nesten alltid etter vi hadde hatt sex!

Han fikk hvite klumper/cottage cheese under forhuden, ble sår og rød - og klødde seg halvt i hjæl. Han brukte canesten en stund, så ble det borte. DEtte har vi vært gjennom SÅ mange ganger, og det er reint irriterende å høre at folk sier sopp ikke smitter - for det er bare tull!

Det med at sopp blir tatt opp ofte er jeg enig i, men har du ikke så mye peiling på det og man akkurat har fått det, er det greit å få et ordentlig svar - SELV om det har blitt svart på 1000 ganger..

Det går ann å lete litt bakover oxo, og se om man finner noe om sopp. For det kan bli kjedelig i lengden å se de samme spørsmålene om igjen og om igjen..

Men jeg skjønner hva du mener oxo! Det er riktig at alle burde få svar..

Ha en god dag alle sammen! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Anker, redaktør

Dame

Dette er en gratistjenste og vi har dessverre ikke aneldning til å besvare alle spørsmål. Dette har vi nevnt i åpningsteksten til forumgruppen:

"Dessverre har hun ikke kapasitet til å besvare alle spørsmålene i denne spalten.

Obs ! Dersom du har spørsmål om utflod og seksuelt overførte sykdommer bør du benytte Forum om sex og samliv eller Forum om allmennmedisin."

Vedrørende dine spørsmål:

Det er helt ulike sopparter som forårsaker fotsopp og sopp i underlivet.

Sopp i underlivet kan smitte, og har partneren symptomer bør han/hun få behandling.

Det er i motsetning til enkelte andre seksuelt oveførbare sykdommer som f.eks. klamydia imidlertid ikke nødvendig å behandle en partner til en som har soppinfeksjon hvis partneren ikke har symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Dame

Dette er en gratistjenste og vi har dessverre ikke aneldning til å besvare alle spørsmål. Dette har vi nevnt i åpningsteksten til forumgruppen:

"Dessverre har hun ikke kapasitet til å besvare alle spørsmålene i denne spalten.

Obs ! Dersom du har spørsmål om utflod og seksuelt overførte sykdommer bør du benytte Forum om sex og samliv eller Forum om allmennmedisin."

Vedrørende dine spørsmål:

Det er helt ulike sopparter som forårsaker fotsopp og sopp i underlivet.

Sopp i underlivet kan smitte, og har partneren symptomer bør han/hun få behandling.

Det er i motsetning til enkelte andre seksuelt oveførbare sykdommer som f.eks. klamydia imidlertid ikke nødvendig å behandle en partner til en som har soppinfeksjon hvis partneren ikke har symptomer.

Obs ! Dersom du har spørsmål om utflod og seksuelt overførte sykdommer bør du benytte Forum om sex og samliv eller Forum om allmennmedisin."

Har ikke utflod og seksuelle overførbare sykdommer med gynekologi å gjøre??? Vi går tross alt til en gynekolog med slike problemer! Synes det høres rart ut å gå til psykolog (som er på forum for sex og samliv) hvis man tror man er smittet eller har rar utflod eller sopp. . . Det er tross alt gynekologer som er spesialister på disse områdene ingen andre. Leger kan det sikkert også, men man hendvender seg selføgelig til en gynekolog hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Anker, redaktør

Obs ! Dersom du har spørsmål om utflod og seksuelt overførte sykdommer bør du benytte Forum om sex og samliv eller Forum om allmennmedisin."

Har ikke utflod og seksuelle overførbare sykdommer med gynekologi å gjøre??? Vi går tross alt til en gynekolog med slike problemer! Synes det høres rart ut å gå til psykolog (som er på forum for sex og samliv) hvis man tror man er smittet eller har rar utflod eller sopp. . . Det er tross alt gynekologer som er spesialister på disse områdene ingen andre. Leger kan det sikkert også, men man hendvender seg selføgelig til en gynekolog hvis det er mulig.

Hei Pricilla !

Soppinfeksjon i underlivet er en så vanlig problemstilling at en allmennpraktiker normalt kan håndtere de aller fleste slik henvendelser.

Hvis legen er i tvil, vil han foreslå å kontakte en spesialist.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Sopp kan smitte, men det gir ikke grunn til å 'behandle' partner hvis han ikke har symptomer som tegn på at han selv er smittet. Men har han plager som kløe eller hudforandringer, skal han selvsagt ha behandling

Selv om det er en annen situasjon, kan vi sammenligne med fotsopp. Hvis f.eks. et familiemedlem har fotsopp, vil man ikke behandle de øvrige i familien før de evt får symptomer eller gi behandling som forebyggelse.

Som dr. Anker har forklart, så har ingen krav på å få svar på spørsmål i Doktoronline da det er en gratis tjeneste. Jeg prøver å svare på alt som kommer til forum for gynekologi, men er da nødt til å legge inn standardsvar på spørsmål som det kommer mange av. Jeg håper du finner forståelse for det.

Til Pricilla kan jeg opplyse at det som oftest er allmennleger som behandler sopp, de henviser bare pasienter til spesialist når det er behov for deres spesiell kompetanse, og det er sjelden nødvendig ved sopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...