Gå til innhold

ang. journal ved skifting av lege

Anbefalte innlegg

Gjest Eva-Lill

Jeg har bestemt meg for å skifte lege. Nå har det seg slik at jeg vet om en kjekk og flink lege gjennom jobben min som sykepleier, og skal få begynne hos henne. Jeg kontaktet legekontoret hos min tidligere lege og ba dem gjøre klar journalen min. Den har jeg vært og hentet. Det jeg lurer på er: For 9 år siden var jeg innlagt på en psykiatrisk institusjon. Blant papirene jeg hentet lå det også et sammendrag skrevet fra avdelingen der. Dette var ikke særlig oppløftende lesning, og er et kapittel som jeg helst vil legge bak meg. Må alle papirene leveres? Kan jeg forhøre meg med min forrige lege om dette referatet kan bli liggende igjen hos henne? Eller må dette forfølge meg fra lege til lege hele livet? Jeg ønsker å bli oppfattet utifra den livssituasjonen jeg er i nå, uten å bli sett i lys av det som var den gangen. Hvordan er reglene for dette?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12591-ang-journal-ved-skifting-av-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære Eva-Lill.

Jeg forstår det slik at det er du som sitter med kopi av journalen din.Det er selvfølgelig du som bestemmer hva din nye lege da skal få av denne.Nå er det imidlertid ingen taushetsplikt mellom leger.Jeg tviler allikevel vel på at din gamle lege uoppfordret vil konme med disse opplysnimngene.På den annen side er det svæørt viktig at din nye lege kjenner til din totale sykehistorie så jeg vil oppfordre deg til også å fortelle om dette.Det er viktig opplysning og ingenting å skamme seg over.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...