Gå til innhold

Mangel på serotonin, kan det påvises?


Puzzled

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er pårørende til en som sliter med strek depresjon, psykiske lidelser og kroniske smerter. For å bringe litt klarhet i dette: de kroniske smertene kommer fra ryggen, de har hun hatt så lenge hun kan huske. De blir verre og verre. Nå er det sansynligvis en blanding av spenninger og betente muskler i tillegg.

De psykiske lidelsene kommer fra barndommen, ulike overgrep, skilsmisser etc. standard opplegg. Disse har hun jobbet med i noen år for å prøve å få bukt med. Depresjonen varierer veldig, men jevnt over er det ikke bra.

Hun har i en 6 måneders periode fått Zoladex for å stoppe mensen, hun har også sterke smerter og problemer med PMS og blødningene. Zoladex hemmer veksten av egg og stopper østogen produksjonen. Hun fikk da Activelle for å ikke risikere å få benskjørhet. Nå er perioden med Zoladex over, og hun stoppet også med Activelle. De neste dagene kom depresjonen over henne som et express tog. Alle ”demonene” fra fortiden melte sin ankomst igjen og følgene ble selvskading (som tidligere i form av risping og kutting) og total oppgitthet over egen situasjon.

De siste årene med fysike smerter og knallhard jobbing på det psykiske plan har gjort henne fysisk og psykisk utmattet (hun har nå altså to grader av psykisk lidelse).

Hele situsjonen har snurpet seg inn til å bli noe kritisk og omtrent uhåndterlig. Hun har alltid vært plaget med depresjoner det som kan se ut som emosjonell personlighets forstyrrelse.

Men på grunn av at depresjonen denne gang kom så brått og konsist, slo jeg fast at noe annet måtte ligge til grunn. Så jeg tok for meg intenett og lette etter årsaker: mangel på serotonin.

Hun har jo nå en stund gått på østrogen tilskudd (bivirkning: depresjon), for så å slutte med det brått. Siden østrogen nivået da må ha sunket veldig fort, kan serotonin nivået også ha sunket da? I tillegg til at virkingen fra Zoladex sluttet så vil jo hennes eget system starte opp igjen. Dersom systemet starter opp direkte i en kjempe PMS vil jo det også (normalt) føre til at østrogen nivået faller og progesteron nivået stiger. Disse hormonene er nært knyttet til aktivt serotonin som også faller under PMS. Spørsmål: har hun gått på en kjempe smell av mange uheldige variabler som slår til samtidig? Kan serotonin nivået måles?

Dersom hun har hatt lavt serotonin nivå hele livet kan det også (muligens) forklare de streke smertene i ryggen som ingen finner ut av, aggressiviteten, den emosjonelle ustabiliteten osv. Jeg har lest en teori som går på at for store traumer som barn kan forårsake permanent lavt nivå av serotonin. Kan dette gjenoppbygges, evt, stabiliseres slik at også hun kan få et normalt og verdig liv?

Hun ønsker ikke å bruke antidepressive (SSRI) medisiner pga at hun er disponibel for veldig mange bivirkninger fra før og ønsker ikke å utsette systemet sitt for de meget tvilsomme bivirkningene. Dersom det stemmer at hun har for lite serotonin, hvordan kan dette på beste måten behandles uten å bøtte inn på bananer og sjokolade? Hun er selvsagt også allergisk mot de fleste frukter. Jeg er i ferd med å putte i henne Johannesurt (Hypericum) men dette er for de som er lett nedstemmt.

Jeg henvender meg til dere ettersom hennes fastlege later til å behandle alle sine pasienter med å oppfordre dem til å gå tur. Her finnes ingen tillit, prøv å få med deg denne personen ut på tur!!! Etter noen voldtekter noe bakover i tid, går hun ikke ut alene med mindre hun er bevæpnet, og det har hun jo ikke lov til...

Psykologen hennes anbefaler innleggelse på psyk post, men dette har hun gjort før. Det var riktig den gangen vi tviler på er det er det som skal til denne gangen.

Det ble mye men jeg håper dere kan kaste litt lys over / i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare en liten (ikke ekspert-) kommentar til rygg- og nuskelsmertene;

www.uib.no/isf/utposten/1998nr2/utp98207.htm

Vet ikke om den kan gjøre deg klokere, men det_kan_være en sammenheng mellom ryggsmertene/muskelspenninger, hvis de ikke har en annen logisk forklaring, og erfaring med seksuelle overgrep. De setter seg gjerne fast i kroppen på en eller annen måte.

Håper du får svar på spørsmålene dine!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt veldig god hjelp av johannesurt. Ble ikke helt frisk, men ble så mye psykisk bedre at jeg kom inn i en god sirkel, veldig bra. Svært overraskende forsvant også en veldig plagsom PMS, nærmest momentant og nærmest fullstendig. Og det er en enorm hjelp! For å være psykisk nedkjørt og i tillegg gå og vente på den enorme månedlige ekstra-nedturen, det kan virkelig ta motet fra en.

Jeg trappet opp til dobbel dose av det som står på pakken, etter ca en måned, etter å ha lest om slike doser på internett og fått bekreftet av importøren at det var OK. Og best av alt: null bivirkninger.(Redaktør: vær så snill, ikke slett dette, dette skulle jeg selv gjerne visst mye tidligere!)

Det er ikke lett å trimme når man ikke orker stort mer enn å krølle tærne. Uansett om man vet at det vil hjelpe mye. Dette vet jeg noe om! Men prøv da å finne ET ELLER ANNET lystpreget av fysisk aktivitet, noe man har hatt glede av før i livet - ett minutt dans eller aerobic på kjøkkengulvet, flytte rundt på tunge møbler, hva som helst for å kjenne at kroppen virker og mestrer noe. Dette har vært med å snu negative sirkler for meg. Når psyke og psykosomatiske plager går helt på tverke har det hjulpet meg mye å "komme på lag med" kroppen og bygge opp psyken gjennom den.

Jeg har selv opplevd å bli helt utslitt av terapi. Det er lov å fortelle terapeuten at nå blir det for mye - det er faktisk terapeutens jobb å sørge for at en ikke går i grøfta og blir "overtrent"!

Jeg skulle også ønske at noen hadde tipset meg om god gammeldags tran (omega-3), vitamin C (minst 200 mg pr dag)og sjekket jernlagrene mine mye tidligere. Å få skikk på disse banale tingene har også løftet min form.

De aller beste ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten (ikke ekspert-) kommentar til rygg- og nuskelsmertene;

www.uib.no/isf/utposten/1998nr2/utp98207.htm

Vet ikke om den kan gjøre deg klokere, men det_kan_være en sammenheng mellom ryggsmertene/muskelspenninger, hvis de ikke har en annen logisk forklaring, og erfaring med seksuelle overgrep. De setter seg gjerne fast i kroppen på en eller annen måte.

Håper du får svar på spørsmålene dine!

Mvh

Hei Cathlin,

Takk for denne linken. Jeg kan ikke si om dette har relevans, men jeg kommer til å ta med utskrift av avhandlingen til terapauten hennes neste gang vi er der. (felles for alle var kroniske rygg og mage smerter, oge det høres jo veldig kjent ut)

Igjen, takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt veldig god hjelp av johannesurt. Ble ikke helt frisk, men ble så mye psykisk bedre at jeg kom inn i en god sirkel, veldig bra. Svært overraskende forsvant også en veldig plagsom PMS, nærmest momentant og nærmest fullstendig. Og det er en enorm hjelp! For å være psykisk nedkjørt og i tillegg gå og vente på den enorme månedlige ekstra-nedturen, det kan virkelig ta motet fra en.

Jeg trappet opp til dobbel dose av det som står på pakken, etter ca en måned, etter å ha lest om slike doser på internett og fått bekreftet av importøren at det var OK. Og best av alt: null bivirkninger.(Redaktør: vær så snill, ikke slett dette, dette skulle jeg selv gjerne visst mye tidligere!)

Det er ikke lett å trimme når man ikke orker stort mer enn å krølle tærne. Uansett om man vet at det vil hjelpe mye. Dette vet jeg noe om! Men prøv da å finne ET ELLER ANNET lystpreget av fysisk aktivitet, noe man har hatt glede av før i livet - ett minutt dans eller aerobic på kjøkkengulvet, flytte rundt på tunge møbler, hva som helst for å kjenne at kroppen virker og mestrer noe. Dette har vært med å snu negative sirkler for meg. Når psyke og psykosomatiske plager går helt på tverke har det hjulpet meg mye å "komme på lag med" kroppen og bygge opp psyken gjennom den.

Jeg har selv opplevd å bli helt utslitt av terapi. Det er lov å fortelle terapeuten at nå blir det for mye - det er faktisk terapeutens jobb å sørge for at en ikke går i grøfta og blir "overtrent"!

Jeg skulle også ønske at noen hadde tipset meg om god gammeldags tran (omega-3), vitamin C (minst 200 mg pr dag)og sjekket jernlagrene mine mye tidligere. Å få skikk på disse banale tingene har også løftet min form.

De aller beste ønsker!

Takk for gode ønsker og oppløftende tips!!!

Dette skal sjekkes og prøves. Det høres ut som du vet veldig godt hvordan det er å ha det slik. Å høre positive ting fra mennesker som har greid å komme seg ut av et slikt uføre gir veldig sterk oppmuntring.

Jeg er sikker på at du kan hjelpe mange andre også med slike gode ord og tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cathlin,

Takk for denne linken. Jeg kan ikke si om dette har relevans, men jeg kommer til å ta med utskrift av avhandlingen til terapauten hennes neste gang vi er der. (felles for alle var kroniske rygg og mage smerter, oge det høres jo veldig kjent ut)

Igjen, takk for tipset.

Bare hyggelig:)

Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved depresjon antar en at det kan være mangel på serotonin i enkelte deler av hjernen som styrer affektee/følelsene/stemningene våre. Dette trenger ikke vise seg i en generell mangel på serotonin i kroppen.

En kan ikke måle serotoninmangel i kroppen, og det hadde sannsynligvis heller ikke hatt noen verdi da det ikke har noen sammenheng med nivået i sentrale deler av hjernen. Måling inne i hjernen går som kjent ikke.

Det er heller ingen holdepunkter for at generell tilførsel av serotonin bedrer depresjonen.

Det er svært synd at hun ikke vil prøve det som med størst sannsynlighet ville hjulpet henne. I tillegg til SSRI burde hun ta viktige vitaminer slik de feks. finnes i medisinen TrioBe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...