Gå til innhold

NHD: Rottefelleprinsippet


ulva

Anbefalte innlegg

Det finnes jo en lov som forbyr at man gjør om en frivillig innleggelse til en innleggelse på tvang. Men det er jo ingen beskyttelse for oss i denne loven, ettersom de allikevel har funnet et smutthull. Dette er du sikkert kjent med: De holder oss igjen med nødvergerett, får en tvungen undersøkelse på en poliklinikk og får en tvangsinnleggelse.

Jeg ville ikke være på avdelingen, men fikk beskjed om at det var dette som ville skje dersom jeg ikke samtykket i å være der. Jeg la meg inn frivillig etter å ha blitt truet med at det ellers ville bli tvang. Men hva med rettssikkertheten til pasientene? Vi blir jo faktisk lurt inn, slik loven skal beskytte oss mot! Kan de ikke like gjerne fjerne hele loven, for den fungerer jo ikke slik den skulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange liv er trolig blitt reddet ved at man har benyttet seg av nødvergeretten.

Jeg er mer bekymret for de som vegrer seg til å bruke sterke midler for å redde liv, enn det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nødrett krever at situasjonen er ekstrem. Det skal spesielt redegjøres og journalføres dersom en tyr til et slikt tiltak. Kontrollkommisjonen skal behandle saken særskilt, og den skal også ha et øye til den totale bruken av nødrett ved den enkelte avdeling.

Noen ganger må det imidlertid gjøres, og en ville lett kunne blitt kritisert/straffet om en ikke hadde grepet inn i situasjoner hvor det er overhengende fare for at liv kan gå tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Nødrett krever at situasjonen er ekstrem. Det skal spesielt redegjøres og journalføres dersom en tyr til et slikt tiltak. Kontrollkommisjonen skal behandle saken særskilt, og den skal også ha et øye til den totale bruken av nødrett ved den enkelte avdeling.

Noen ganger må det imidlertid gjøres, og en ville lett kunne blitt kritisert/straffet om en ikke hadde grepet inn i situasjoner hvor det er overhengende fare for at liv kan gå tapt.

Må man være psykotisk for å holdes igjen på nødrett, eller er det "nok" at man ønsker å skrive seg ut og ta livet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips bare..

Må man være psykotisk for å holdes igjen på nødrett, eller er det "nok" at man ønsker å skrive seg ut og ta livet sitt?

Kan brukes når det er fare for liv og helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...