Gå til innhold

Bekymring ang. SSRI NHD (langt)


Gjest pi@-m@rtine

Anbefalte innlegg

Gjest pi@-m@rtine

Etter de siste dagenes mediefokusering på bivirkninger ved bruk av ssri, er jeg blitt veldig bekymret. Går på Seroxat 80 mg samt Tolvon 60 mg, har brukt de i nesten 2 år.

Jeg har fått et mye bedre liv med disse medikamentene. Før var jeg kronisk suicidal og tungt deprimert i over 5 år. Jeg hadde prøvd en masse medisiner, bla. gikk jeg på Efexor i nesten 3 år og det var som å leve under tykke lag med plastfilm. De var helt forferdelige å gå på. Hjalp hverken på depresjon eller angst.

Nå har jeg hatt to flotte år, og jeg er 100% sikker på at det skyldes medisineringen. Fra 60 til 80 mg S. merket jeg kjempeforskjell: Jeg ble helt fri fra selvmordstankene, og har ikke hatt de siden. Det gjorde at jeg fikk overskuddet tilbake, slik at jeg nå lever ganske "normalt".

Jeg skulle ønske jeg kunne fortsette å gå på denne medisin-blandingen. Er det farlig, kan jeg også få en dødlig betennelse i bukspyttkjertelen osv? Blir man "ødelagt" av å gå lenge på en slik medisin?

Jeg frykter at jeg detter tilbake i dyp depresjon igjen om jeg blir uten medisiner, det er det absolutt værste scenario for meg, det fører til død for meg, det er jeg overbevist om. Så jeg er ganske lei meg og fortvilet! Hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner godt at du blir i tvil med tanke på all negativ fokusering på antidepressiva i det siste.

Jeg kan ikke svare på det med bivirkninger, for det har jeg ikke greie på.

Jeg vil kommentere det du skriver om risiko. For din helse og ditt liv syns jeg det virker som den største trusselen må være at du slutter med medisiner, ikke at du fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les innlegget "Cipramil" til Mia_alice tidligere i dag, og denne: http://www.legemiddelverket.no/bivirk/prepfok/SSRIer%20og%20bivirkninger.htm

Det er få bivirkninger av disse stoffene. Konsekvensene av at alle de som nå tar SSRI slutter å ta dem vil være mye verre enn bivirkningene de får ved å ta dem. Bare les det du selv sier.

Du fungerer på medisinene. Du fungerer ikke uten dem, og du merker ikke alvorlige bivirkninger. Greit nok, vi snakker om medisiner og alle kan ikke tygge SSRI som sukkertøy, men det er da mye, mye bedre enn å være syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HAR prøvd det

Noen ganger nå en velge mellom to onder for å si det slik. SELV OM din medisinering har bivirkninger, så er vel det bere å utsette seg for disse enn å slutte med medisinen og dø!

Problemet er også at alle pasienter reagerer ulikt på like medisiner! Jeg feks hadde veldig god effekt på angst og depresjon med Efexor. Fikk ikke denne flate følelsen som med Cipramil som jeg også har brukt.

Problemet mitt har vært mye problemer i ettertid, som jeg (men selvfølgelig ikke legene) tilskriver medisinen. Siden jeg har lest at andre brukere har hatt tilsvarende vond periode etter seponering (inntil to år) så tror jeg på meg selv.

Har lest om (ikke erfart selv) at Seroxat også er en 'vranbg' medisin når den skal seponeres.

En får prøve seg fram. For egen del håper jeg jeg aldri noen gang behøver putte i meg slike piller mer. Jeg skal prøve ALT annet først. Orker ikke det helvetet en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du kan trygt fortsette å bruke medisinen.

Tenk på følgende:

Bare på Seroxat/paroxetin (som er en av fem SSRI på markedet) er det til nå 130 000 000 brukere. Om gjennomsnittlig brukertid er 1/2 år, blir dette 65 mill brukerår. Det tilsvarer at hele norges befolkning skulle bruke Seroxat i 16 år.

Ville du ikke da forvente at det i løpet av denne tiden ville være noen som fikk bukspyttkjertelbetennelse, magesår, hjerteinfarkt, noen som begikk selvmord, noen som skilte seg, giftet seg, falt av skiheisen, vant i Lotto osv, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt fortsette å bruke medisinen.

Tenk på følgende:

Bare på Seroxat/paroxetin (som er en av fem SSRI på markedet) er det til nå 130 000 000 brukere. Om gjennomsnittlig brukertid er 1/2 år, blir dette 65 mill brukerår. Det tilsvarer at hele norges befolkning skulle bruke Seroxat i 16 år.

Ville du ikke da forvente at det i løpet av denne tiden ville være noen som fikk bukspyttkjertelbetennelse, magesår, hjerteinfarkt, noen som begikk selvmord, noen som skilte seg, giftet seg, falt av skiheisen, vant i Lotto osv, osv?

Det du skriver om efexor skremmer meg!

Jeg bruker den nå, har brukt 300mg i ca en uke nå. Føler ingen bedring. Tvert imot. Jeg har lest tidligere innlegg på forumet, og 2 ting går igjen: mange fordømmer efexoren, sier de har blitt verre, mens noen har men veldig gode erfaringer. Enten-eller, virker det som. Men NHD: du anbefaler efexoren.Vet ikke hva jeg skal tro lengre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

quietus_crusader

Det du skriver om efexor skremmer meg!

Jeg bruker den nå, har brukt 300mg i ca en uke nå. Føler ingen bedring. Tvert imot. Jeg har lest tidligere innlegg på forumet, og 2 ting går igjen: mange fordømmer efexoren, sier de har blitt verre, mens noen har men veldig gode erfaringer. Enten-eller, virker det som. Men NHD: du anbefaler efexoren.Vet ikke hva jeg skal tro lengre!

Jeg har svart deg her på en annen tråd, men vil bare gjenta.

Det tok noe tid før jeg fikk god effekt av Efexor og det var noe plagsomme bivirkninger i starten. Men etter ca 1\2 år nå, er jeg meget godt fornøyd med effekten. Men som sagt det har tatt litt tid.

Kanskje prøver ikke folk Efexor lenge nok p.g.a. bivirkningene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...