Gå til innhold

Kjempebekymret..kan du svare meg raskt?


alice

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en gutt mandag 4. 12.

Alt gikk greit, men etter tre-fire dager fikk jeg den berømte melkesprengen. Jeg fikk den veldig kraftig, akkurat som forrige gang jeg hadde født. Natt til 10. 12. våkner jeg av at jeg fryser noe forferdelig (lå og ristet i sengen). Jeg fikk feber og spesielt det ene brystet verket fremdeles. Jeg hadde feber i ett døgn og følte meg elendig. Neste dag var jeg bra og trodde alt var overstått. Jeg klarte å amme på begge bryst og følte at ting var i ferd med å stabilisere seg. 12.12 blir jeg dårlig igjen. I løpet av en time får jeg klumper i brystet og det verker. Jeg får også feber. Barnet fikk suge mye på det brystet så de verste klumpene gikk vekk. Men fremdeles er brystet vondt og spent.

I går var jeg hos legen og fikk penicillin (Apocillin). Han mente brystet så stygt ut. Jeg har også fått nesespray som skal hjelpe på å få melken ut, men den virker ikke.

Jeg er kjempebekymret og lurer på en del ting:

1. Jeg klarer ikke å få noe melk ut av brystet. Vet at det er veldig viktig, men hva skal jeg gjøre når det ikke kommer en dråpe? Har prøvd alle de "riktige" tingene (varm dusj, massasje, ullomslag, nesespray, amming, pumping...)

2. Kan dette føretil at jeg må gi opp å amme? Nå ammer jeg alt jeg kan på det friske brystet, men det er ikke nok til å mette barnet, så vi har vært nødt å gi ham litt tillegg det siste døgnet. Har feberen min reduswert melkemengden? Jeg VIL virkelig amme!

3. Foreløpig merker jeg ingen virkning av penicillinen. Vil den virke? Har hørt at brystbetennelse ikke nødvendigvis skyldes bakterier.

4. Legen snakket om at det i verste fall kan dannes en byll som mååpnes kirurgisk...Hvor stor er sjansen for det?

VELDIG takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bare skrive og fortelle deg at jeg opplevde akkurat det samme som deg. Fikk brystbetennelse allerede på sykehuset, og fikk raskt byller i brystet. Jeg mistet nesten all melk på det angrepne brystet, selv om jeg fikk både antibiotika og spray. Det tok lang tid før antibiotikaen virket, enda de tok melkeprøver og de kontrollerte ved stadige blodprøver at antibiotikaen virket. Datteren min ble ammet fra det ene brystet hele tiden, mens jeg en periode kun kunne pumpe og kaste melken på det syke brystet siden det kom ut puss herfra. I en måned strevde jeg veldig med å pumpe og amme for å øke melkeproduksjonen. Fikk noen tabletter som heter Afipran for å øke melkemengden. I løpet av denne tøffe måneden gikk jeg gradvis over fra å gi datteren min store mengder morsmelkerstatning til å fullamme. Så det er fullt mulig å amme senere, selv etter en tøff start... Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner godt at du er bekymret, men jeg tror ikke du skal ta sorgene på forskudd. Det finnes mange gode råd å gi deg, og jeg skulle gjerne lagt ut i det vide og brede, men i lojalitet til mine kolleger i ammeforumet, som helt klart er eksperter på området, henviser jeg deg herved dit, - til forum for amming på Dol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...