Gå til innhold

Begynne å jobbe II


lgran

Anbefalte innlegg

Hei igjen!

I går hadde jeg møte med en konsulent fra arbeidsmarkedstiltaket "Arbeid med bistand". Jeg sa ja til dette fordi jeg trodde jeg skulle få den tryggheten jeg trenger ved å kunne kontakte en konsulent når som helst. Jeg forsøkte å fortelle helle hva jeg er god på, slik som prosjekledelse, IT, strategisk planlegging osv. Hun foreslo at mine arbeidsoppgaver skulle være å sette frimerker på brev, kopiere og lage kaffe til de andre ansatte. Da ble jeg redd. Hun ville også ha tilgang til alle legeerklæringene som legen min har sendt trygdekontoret over den treårsperioden jeg har vært på rehabilitering. Jeg tror hun kommer til å bruke dem mot meg, fordi mange mennesker med mine diagnoser ikke arbeider. Hun fikk meg til å føle meg dum og udugelig. I går kveld gråt jeg hele kvelden og jeg måtte ta både sobril og imovane for å få roet meg såpass ned at jeg kunne gå og legge meg. Jeg skal ta meg sammen og snakke med min psykiatriske sykepleier i dag. Kanskje hun kan hjelpe meg. Hvorfor blir psykisk syke sett på som dumme? Jeg er fornærma, redd, tråkket på og stemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med en tidligere svarer at du trenger en person som kjenner dine sterke sider og tror på deg.

Har du kontakter fra tidligere jobber/gamle klassekamerater som du kan få jobbe for? Gjerne med din gamle type oppgaver, helt som før, bare med mindre tids- og leveringspress i starten? Kan du f.eks. få være sparringspartner ved strategiplaner, gjøre bakgrunnsresearch etc, dvs oppgaver som er faglig utviklende for deg og nyttige for arbeidsgiver, men ikke kritiske for arbeidsgiver hvis du blir dårligere i en periode?

Kan du f.eks. få starte med noen uker der du repeterer/leser deg opp på fagområdet og skriver en rapport over hva du har funnet - så får du dokumentert at skrive- og og tenkeevnen er som før!

Hvis du ikke får napp på noe av dette, hva med å tenke litt alternativt - jobbe for frivillige organisajoner, jobbe som korrekturleser for fagbøker, et eller annet som utnytter dine styrker og som gir deg et ben innafor arbeidslivet, noe å vise til på CVen.

Hvis støy/mange mennesker er problemet - hva med å få jobbe hjemmefra en del av uka med f.eks. research på internett? Eller ville det være mulig å jobbe med øreklokker?

Jeg har hørt at det finnes skikkelige attføringsbedrifter som behandler også ressurssterke folk som nettopp det. Kan du få tak i en slik - vha aetat eller via internett? Det høres ikke ut som din saksbehandler kan så mye om dette. Også aetat må ha interesse av at du blir bygd opp, ikke totalt motløs av det de tilbyr deg!!

En skikkelig attføringsbedrift ville vel satt opp en liste over hva du er god på, og en liste over hva du er forhindret fra å klare (foreløpig), og så finne en arbeidsgiver og oppgaver som matcher dette best mulig. Har du mulighet til selv å lage en slik liste, og se det hele også fra arbeidsgivers side?

Du vil kanskje ikke finne en kopi av din gamle jobb i første runde, men noe mye nærmere den enn postombæring bør være realistisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med min psykiatriske sykepleier i dag. Hun forstod problemet mitt, og vi skal forsøke oss på en arbeidsplass hvor jeg har lyst til å være. Jeg skal få lov til å foreslå arbeidsoppgaver selv. Jeg føler meg bedre nå. Takk for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...