Gå til innhold

Jordmor - spørsmål vedr. vending av foster


Ariane

Anbefalte innlegg

Kjære jordmor, jeg er i uke 37 og skal i neste uke på sykehuset for å vende foster i seteleie. I den forbindelse har jeg noen spørsmål:

1. Gjør det vondt (for meg/barnet) når de vender?

2. Må jeg har livmoravslappende drypp?

3. Det at babyen min ikke vil legge seg verken i hodeleie eller seteleie (ligger egentlig i tverrleie nå, altså ikke festet), kan det ha sammenheng med at jeg opererte blindtarmen for et par år siden? Altså: kan operasjonen ha ført til sammenvoksninger i underlivet som gjør at veien er "stengt" for fosteret nederst i livmor???

Tusen takk for evnt. svar, både fra jordmor og evnt. andre med erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var til vending i uke 35.

Det var ikke direkte vondt, men ubehagelig. Jeg syntes det var godt å holde mannen min i hånda mens det sto på.

Måtte være fastende, og fikk livmoravslappende drypp.

Tror ikke blindtarmen har noe å si for leiet til babyen. Blindtarmen er så liten og etterlater seg ikke store arret når den tas ut. Livmoren blir nok ikke "forstyrret" av dette.

Vil bare si at vårt forsøk ikke lyktes, og lillemor ble født ved keisersnitt i uke 36.

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er en relativt ny praksis i Norge at man har begynt å vende barnet fra sete til hodeleie, og det er slettes ikke alle steder det gjøres. Jeg er ikke helt ajour med rutinene, så istede for å si noe galt, synes jeg du skal kontakte fødeavdelingen eller poliklinikken for å høre om hva du bør forberede deg på.

På ditt 3. spørsmål kan jeg si ganske sikkert at din blindtarmoperasjon ikke kan ha noen innvirkning på hvordan barnet har lagt seg i dag. Hvis det er sammenvoksninger, arter det seg ikke på denne måten. Det ville du mest kjent som smerter i løpet av den perioden da du vokste mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ca like langt kommet som deg da de snudde prinsessa vår. Jeg fikk ei sprøyte med livmoravslappende middel, og så gikk legen i gang. Hun liksom "skyver" babyen når hun snur, og bruker UL for å se hvordan det går. Så det som er ekkelt er når hun "skyver" babyen, når fingrene ikke forlater magen (om du forstår). Hos meg gikk det fint, prinsessa holdt seg på plass til fødselen.

Lykke til ønskes fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var til vending i uke 35.

Det var ikke direkte vondt, men ubehagelig. Jeg syntes det var godt å holde mannen min i hånda mens det sto på.

Måtte være fastende, og fikk livmoravslappende drypp.

Tror ikke blindtarmen har noe å si for leiet til babyen. Blindtarmen er så liten og etterlater seg ikke store arret når den tas ut. Livmoren blir nok ikke "forstyrret" av dette.

Vil bare si at vårt forsøk ikke lyktes, og lillemor ble født ved keisersnitt i uke 36.

Ønsker deg lykke til.

Ville bare si at jeg har samme erfaring som pathos, bare at tulla mi ble født i uke 40, da!!

Snuingen var ikke smertefull, men den var ubehagelig. De brukte mye krefter på å snu og holde henne i posisjon, men hun "skvatt" tilbake hver gang!

Keisersnitt var en kjempeflott måte å få barn på, selv om jeg måtte ha full narkose. Og jeg har tre barn, to "naturlige" fødsler og det ene keisersnittet! ...så jeg har sammenligningsgrunnlag, mener jeg!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...