Gå til innhold

Dårlig selvbilde,kan du gi meg råd?


Gjest torhan

Anbefalte innlegg

Jeg har et kjempeproblem som jeg sliter med...

Er 40 år,ble skilt til fordel for min nye mann som jeg har vært sammen med i tre år,gift i et av dem.Problemet er at jeg lar meg dominere så jeg føler meg nedtrykt.Alt blir negativt inni hodet mitt.Mannen min er veldig dominerende med blikk,sinne,"knurring" og fortielse.Jeg selv er så svak at jeg tar alt så personlig,-tar på meg skylda for alt.Tror at all "knurringa" er at jeg har sagt eller gjort noe galt.Mannen min reagerer mye på negativ respons.F.eks. en liten ting som blir sagt om morgenen,-som egentlig er en filleting,har ødelagt resten av dagen min.Går da å tenker på hva jeg har sagt,om jeg har kunnet sagt det på en annen måte osv.Bruker da en masse energi som sliter meg ut.Jeg har et veldig dårlig selvbilde.

Min mor var også veldig dominerende,så jeg "lærte" allerede da å tie stille.I mitt forrige ekteskap (som varte i 21år!) tidde jeg lell om jeg ikke hadde det bra.

Jeg er veldig glad i min nye mann,har også prøvd,-forsiktig,å snakke med han hvordan jeg har det.Av erfaring etter negativ respons,må jeg selv bli sterkere slik at jeg ikke tar alt så personlig.Jeg prøver hele tida å forandre holdning,-bli sterkere.Men det er ikke enkelt.Det er veldig slitsomt å ikke føle seg bra nok og føle at en har sagt noe galt hele tida.Blir så nærvøs av det.

Har kanskje du noen råd sånn at jeg kan bli sterkere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest dame uten signatur

Mitt råd er at du søker hjelp til å bli sterkere. Ved å forstå deg selv og psyken enda bedre, er du kommet langt på vei!

Ønsker deg alt det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at du søker hjelp til å bli sterkere. Ved å forstå deg selv og psyken enda bedre, er du kommet langt på vei!

Ønsker deg alt det beste.

Hei Torhan. Kjenner meg igjen i det du skriver. Trodde også at "alt" som gikk galt var min skyld. Oppsøkte etter mye om og men psykiater. Fikk satt ord på mye av det jeg slet med og etter noen timer går det utrolig mye bedre! Så mitt råd til deg: Bestill deg time til psykolog/psykiater. Tror foresten at dette er en typisk kvinnegreie. Det er jo alltids noe å ha dårlig samvittighet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torhan. Kjenner meg igjen i det du skriver. Trodde også at "alt" som gikk galt var min skyld. Oppsøkte etter mye om og men psykiater. Fikk satt ord på mye av det jeg slet med og etter noen timer går det utrolig mye bedre! Så mitt råd til deg: Bestill deg time til psykolog/psykiater. Tror foresten at dette er en typisk kvinnegreie. Det er jo alltids noe å ha dårlig samvittighet for.

Joda,jeg har prøvd gruppeterapi og vanlig psykolog.Var der et par ganger,men jeg får litt problemer med å snakke med folk øye-til-øye-kontakt.(dårlig selvbilde....)

Fikk forresten dårlig samvittighet for at jeg brukte penger på meg selv.

Har også brukt Mental Helse sin krisetelefon,den hjelper der og da,men ordnetlig behandling må jeg vel innse at jeg trenger.Bare så tungt å komme i gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...