Gå til innhold

Var det kynnere eller falske rier???


Gjest Xerxine

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 37.

I går kveld hadde jeg en merkelig følelse: Det stakk plutselig veldig i underlivet, der skjeden ender, liksom, altså v/livmoråpningen. En venninne av meg sa at det var sikkert kynnere.

Fra før har jeg kynnere som er slik at magen strammer seg og blir hard som en basketball. Men det gjør ikke vondt! I går gjorde det vondt! Det kom og gikk over en 20 minutters periode kanskje.

Kan dette være et tegn på at livmorhalsen/-åpningen har begynt å modnes? Eller er det babyen som sparker mot livmorhalsen/slimproppen? (Jeg tror den har beina ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt være babyen som sparker ned. Lillemor lå i sete/fotleie, og jeg fikk stadig spark akkurat der åpningen skal være. Nå ble hun født i uke 36, men jeg mener å huske at de av og til var litt vonde de sparkene.

Jeg var også lagt inn med premature rier og kynnere da jeg gikk med lillemor. Riene kjentes ut som kynnere, men de var kraftigere og regelmessige. Kjenner du noe slikt, ring føden med en gang. De vil da undersøke deg for å se om mormunnen modnes, eller om du til og med har åpning.

Hvis du er urolig, hadde jeg ringt føden likevel jeg. Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Den slags smerte du beskriver er ganske typisk for de siste ukene av svangerskapet. Du kan ha rett i begge dine teorier. Modningsrier, eller kraftige kynnere, kjennes gjerne ut som smertefulle og stikkende ned mot skrittet. Likevel kan barnet ha lagt seg sånn at den presser på nerver som går ned i skjeden når den beveger seg/sparker. Når disse smertene kom regelmessig, heller jeg likevel mest til teorien om modningsrier som også kan innebære at barnet kommer seg lenger ned/fester seg. Tror du den ligger i seteleie, bør det avklares snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...