Gå til innhold

Er det nodvendig aa grave i fortiden!


Gjest trrrish

Anbefalte innlegg

Min psykiater faar jeg visst ikke tilbake, han er syk, det er trist, men jeg har faatt en ny psykolog, en dame, paa dps. Har vaert til henne tre ganger, hun sier jeg vil profittere veeeldig paa samtalebeh. Greit nok, jeg foretrekker medisiner, men om de absolutt vil ha samtaler oxo, skal de faa det.

Men naa har vi allerede snakket om barndommen min, med det resultat at jeg gikk rett fra samtalen til senga og laa der helt utslaatt med stor smerte inni meg. Jeg fikk saa lyst til aa skade meg!!!!!

Er det nodvendig aa snakke om fortiden, kan man ikke bare fikse alle mine problemer med aa snakke om naatiden istedet??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring er at terapien må gjøres i passe doser. Hvis man blir helt gåen, aggressiv på seg selv eller lignende kan det være at man har gått for fort frem, snakket om for vanskelige ting litt for snart e.l.

Jeg syntes også det var totalt pyton å snakke om fortiden, det tror jeg alle synes, men fant etter hvert en forsiktig fart som jeg kunne leve med. Det har man lov å kreve av sin terapeut!

Utbyttet var å forstå, virkelig forstå hva som hadde gjort meg syk, og i takt med det minket smertene. Og ikke minst: man kommer på parti med seg selv, man slutter å bli sint på seg selv, og får plassert sinnet der det hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gevinst med å snakke om fortiden, i riktig mengde, på riktig tidspunkt og i riktig sammenheng, er en desensitivisering.

Man kan ha ting i fortiden som er så vonde og smertefull at man går i store sirkler for å unngå dem. Dette kan man gjøre bevisst og ubevistt.

Ved å snakke om det vonde kan det bli litt mindre vondt og farlig etter hvert. Dermed kan man bruke mindre energi i hverdagen på å unngå å rippe opp i smertefulle minner.

Det kan også være en hjelp til å lagen en bevisst og god strategi for hvordan man skal håndtere når vonde ting blir rippet opp i i hverdagen.

Dette er noen av tingene man kan oppnå. Man kan selvfølgelig også gå fullstendig fra vettet om man spar fram fortid uten en god plan for hvordan man skal takle gøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell henne om hvordan du fikk det etter samtalen, trrrish!

Jeg tror kanskje at det kan være bra for deg å snakke noe om fortiden din - men kanskje ikke så mye hver gang. Det er også viktig å snakke om nåtiden og om alt det du får til!

Jeg synes du selv skal få styre hva du skal snakke om i hver time. Hvis du ikke har lyst til å grave i fortiden, så kan det utsettes litt - tror jeg.

Det aller viktigste for deg i den nærmeste fremtid må være å oppleve at du mestrer hverdagen. Du må få anledning til å nyte de enorme fremskrittene du har gjort de siste månedene og hjelp til å finne løsninger på vanskeligheter som oppstår underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...