Gå til innhold

Asperger syndrom


idasmamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er det som er så vanskelig med asperger syndrom, føler jeg også, at litteratur om dette kan være nokså forvirrende. Jeg har selv asperger syndrom, og synes ikke jeg finner så veldig mye hjelp i det jeg finner av stoff. Nils Kaaland (tror jeg han het) har skrevet en bok om emnet.

Den kan du sikkert få bestilt her på nettet, jeg husker ikke navnet på hvor du får kjøpt bøker billig, men søk på bok, så dukker det sikkert opp noe.

Du kan ta direkte kontakt med noen i autismeknutepunktet eller autismeforeningen. Habiliteringstjenesten nær der du bor, kan også være behjelpelig med stoff om asperger. Søk på habiliteringsjeneste.

PPtjenesten skulle også være behjelpelig.

Dersom datteren din har asperger syndrom (det må du jo få utredet) så har du sannsynligvis rett til å få støttekontakt til henne, eventuelt tilrettelagt undervisning i vanlig skoleklasse, spesiell oppfølging i forhold til yrkesvalg og div., omsorgslønn (til deg) og eventuelt andre støttetiltak som blir individuelt tilpassede til funksjonshemmingen og familiens situasjon.

Hvis det finnes noen koordineringstjeneste for funksjonshemmede der du bor, kan du ta kontakt med dem, og forhøre deg om hvordan du skal gå frem for å få diagnose. Eller legen hennes, eller helsetjenesten for øvrig.

Det er en nevropsykologisk utredning som kan avgjøre om hun har asperger syndrom. Så jeg antar hun må til barnepsykolog. Dette bestiller du gjennom legen eller helsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare si noe til, og det er det at det er ingen kjempestor krise om datteren din har asperger syndrom. Hun kan få et helt flott liv, selv om hun har asperger syndrom.

Forskjellen mellom et godt resultat og et dårligere et ligger i hvor godt ting blir tilrettelagt for henne i årene som kommer. For barn med asperger syndrom, finnes mye bedre og mer effektive hjelpetiltak enn for voksne med asperger. Dette hjelper habiliteringstjenesten til med, eventuelt koordineringstjenesten for funksjonshemmede eller PPtjenesten. Og støttekontakttjenesten, familievernkontorer, helsetjeneste, lege osv...

Hør med legen din (eller datterens) eller pptjenesten, skolen, om hvordan du skal gå frem, og be dem om å få til dette RASKT.

Hun har behov for å føle seg trygg og elsket, selv om hun eventuelt har en funksjonshemming.

Og det er viktigere for henne enn det er for gjennomsnittet av befolkningen, med trygge, stabile rammer i tilværelsen. Da føler hun seg glad, og da glir ting mye bedre, og prognosen for livet hennes, blir også da mye bedre. Og så slipper hun mye av angsten som jeg har hatt, og fremdeles har, for ikke å strekke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke fullt så ensom asper lenger!

Les innleggene til mimmy og ensom asper så får du kanskje større forståelse av det.

Vi har en diskusjonsgruppe her:

http://groups.msn.com/NorskgruppeforvoksneogungdommedAspergerssyndrom

Du kan også, hvis du kan engelsk, få støtte og råd her:

http://www.aspergia.com/wforum/viewforum.php?f=4

Det finnes mange diskusjonsgrupper for foreldre til barn og ungdommer med Aspergers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...