Gå til innhold

Hvor lang tid......NHD


Gjest Kamel

Anbefalte innlegg

skal jeg egentlig være tålmodig. Jeg går i terapi og har gjordt det i 2,5 år.

Det har gått opp og ned denne tiden. Jeg sliter og sliter.

Jeg forsøker å være optimist og jobbe aktivt med meg selv.

Jeg hadde diagnose pf. dominert av angst for å bli forlatt og kastet ut, og depresjon. Jeg synes selv jeg er mye bedre.

Men så skjer det ting som gjør at jeg føler tilbakeslag. Det verste ved alt er angsten og den slitsomme trøttheten.

Innimellom har jeg også sterke dødstanker.

Jeg synes i sum terapien har vært nyttig.

Jeg har terapitime med varierende pauser innimellom. Nå en periode har jeg vært der med ca. 10 dagers mellomrom.

Så kan det gå en hel måned. Jeg er så redd for å bli sviktet. og at terapeuten skal forsvinne.

Når pausene blir borti en måned så er jeg aldeles på randen av et stup.

Nå er det snart jul og jeg gruer meg allerede, da blir det en måneds pause.

Hvis jeg hadde fått mer intensiv behandling hadde jeg da blitt fortere bra?

Jeg får Imovane i perioder når jeg ikke får sove ordentlig. Men ut over det går jeg ikke på noen medisiner. Skulle jeg hatt medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ikke NHD, men tenkte gi deg noen råd. De fleste som sliter med angst,depresjon, tvangstanker/lidelser osv, bør vurdere medisin, ihvertfall hvis ikke kognitiv terapi virker. SSRI- medisiner er etter hvert svært vanlig, og foruten noe bivirkninger(individuelt) i starten, kan disse hjelpe svært mange!

Det finnes en standard test, som leger og psykologer har, som gir deg en "score" som kartlegger hvorhvidt du bør vurdere medisiner. Har du kanskje tatt denne?

Jeg vil absolutt anbefale deg å vurdere medisiner, spesielt hvis du har slitt over lengre tid.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nettopp når du har angst for å bli forlatt trenger du å få provosert denne angsten ved at det går tid mellom timene. Etter 2,5 år høres det fornuftig ut at terapeuten trener deg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp når du har angst for å bli forlatt trenger du å få provosert denne angsten ved at det går tid mellom timene. Etter 2,5 år høres det fornuftig ut at terapeuten trener deg på dette.

Hva er formålet med å provosere slik angst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er formålet med å provosere slik angst?

Hensikten er å bli kvitt den. Det er umulig å behandle angst uten i det hele tatt å usette seg for noe av det en er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten er å bli kvitt den. Det er umulig å behandle angst uten i det hele tatt å usette seg for noe av det en er redd for.

Men hvis man hele tiden har angst, og at det skyldes en kronisk årsak, sånn som autisme er? Virker det ikke da grusomt å hele tiden skulle provosere den angsten? Jeg må jo hele tiden provosere angsten min uansett, for å kunne leve. Så jeg har slik sett ikke noe valg, da, er det slik dere mener det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...