Gå til innhold

Hvordan bli kvitt ham?


rådsøker

Anbefalte innlegg

For 9 år siden hadde jeg en kjæreste i ca 3 måneder. Han ønsket å fortsette å holde kontakten, men etter en kort stund skjønte jeg at det ikke tjente noen av oss. Det var en grunn til at det ble slutt... Jeg har gitt ham tydelig beskjed flere ganger at jeg ikke ønsker å ha noe med ham å gjøre. Han forsøker fremdeles å kontakte meg, pr. telefon, pr brev, han har ventet på meg på gravlunden der moren min er begravet på den datoen hun døde, han besøker mormoren min, men har heldigvis ikke de siste årene ringt på døren hos meg. Når han har ringt har jeg lagt på røret. Jeg har sendt ham rekommandert brev der jeg ber ham ikke kontakte meg mer - men han hentet ikke brevet. Istedet kom det nok et brev fram ham. For snart ett år siden ringte han for å be om unnskyldning for å ha såret meg. Da hadde vi faktisk en hyggelig prat. Jeg sa da at jeg følte meg kontrollert i forholdet vi hadde. Denne uttalelsen førte til nye runder med brev og telefoner med anklagelser mot meg - at jeg har et ukontrollert sinne, har vanskelig for å vise kjærlighet etc. Dette er gjennomgangstonen i de fleste henvendelsene fra ham. Det er ingen andre som beskriver meg på den måten. Senest i dag har han tatt kontakt igjen pr. telefon - med en beskjed fra seg selv han hadde tatt opp på båndspiller - et program på nrk som omhandlet senil demens som jeg burde se på. Han mener jeg ikke tar godt nok vare på min begynnende demente mormor. Og i dag er datoen da min mor døde. Det vet han meget godt.

Hva i all verden kan jeg gjøre for å slippe å forholde meg til ham lenger? Jeg kan ikke selv ta kontakt. Det virker ikke. Er det et poeng at noen i min familie gir ham beskjed? Trenger han å få vite at jeg har en kjæreste som kommer til å bli hos meg resten av livet? Jeg er redd for å gjøre vondt verre, men noe må jeg gjøre. Denne kontakten setter meg helt ut - hver gang. Og det skal jeg ikke behøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Junio1980

han er psyko. han har ikke anerkjent at du ikke vil ha noe med han å gjøre. du må være tøff og gi faen i han og blir det for ille så anmeld han til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt snakker man kanskje om hvordan forholdet har vært. Men det funker ikke med slike fyrer. Det vil bare føre til nye runder med press og terror, før du har rukket og tenke "puh, endelig! Han er normal after all! Dette ordner seg!".

Her må du jatte med. Synes han du har vært sånn og sånn, så jatt med da vel. Virk troverdig, men ikke diskuter det mer inngående. Si "Ja det kan godt hende at jeg er litt sånn og sånn!" "Jaha, mm, jaja," osv. (Han er kanskje av den type fyr som ikke tåler at han selv ikke er perfekt, og har en stor trang til å skylde på den andre for å rettferdiggjøre egne handlinger osv). Men vær passiv, ikke aktiv og kontaktsøkende. Du har sikkert innerst inne lyst til å både snakke med han, snakke ut, kanskje er du sint på han og vil sette han på plass, men skriv det heller ned på et ark som du aldri gir han. Det fører ikke til noe godt å si det til han.

Funker ikke det, så ber du om besøksforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks vil gjerne diskutere forholdet vårt med jevne mellomrom, og jeg vet at en slik diskusjon er nytteløst. Jeg har gitt opp å tro at han noen gang vil forstå hvordan jeg følte det i vårt forhold. Alle diskusjoner så langt har endt med konflikter.

Så nå sier jeg bare at jeg for lengst er ferdig med forholdet vårt og at jeg ikke er villig til å diskutere det som har vært. Begynner han avbryter jeg han bare med at jeg ikke ønsker noen diskusjon. Så hvis han vil diskutere får han gjøre det med seg selv.

Enkelte diskusjoner er nytteløse, og det å gå inn på de er å be om bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks vil gjerne diskutere forholdet vårt med jevne mellomrom, og jeg vet at en slik diskusjon er nytteløst. Jeg har gitt opp å tro at han noen gang vil forstå hvordan jeg følte det i vårt forhold. Alle diskusjoner så langt har endt med konflikter.

Så nå sier jeg bare at jeg for lengst er ferdig med forholdet vårt og at jeg ikke er villig til å diskutere det som har vært. Begynner han avbryter jeg han bare med at jeg ikke ønsker noen diskusjon. Så hvis han vil diskutere får han gjøre det med seg selv.

Enkelte diskusjoner er nytteløse, og det å gå inn på de er å be om bråk.

Jeg sluttet å diskutere med ham for mange år siden, men var så dum en gang for et år siden at jeg snakket med ham om det. Siden har jeg lagt på røret når han har ringt, eller bare sagt javel, greit, det er opp til deg å tenke slik - jattet med. Men han gir seg ikke likevel. Er redd for at en politianmeldelse kan gjøre vondt verre, men tror det er det eneste jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste er å prøve å avvise han fullstendeig. Ikke ta telefonen når han ringer osv.

Hvis han fremdeles plager deg, anmeld det! Vis at du mener alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...