Gå til innhold

Adferdsforstyrret ungdom


mor-bekymret

Anbefalte innlegg

Hvor skal jeg henvende meg for å få råd og hjelp? Dette er kanskje ikke rette media, men kanskje noen her har har opplevd noe liknende og kan gi meg råd? Problemet er at vår sønn på 16 1/2 år gjør livet surt og trist for resten av familien. Han respekterer ingen av de grenser og regler vi har i hjemmet. Han virker nærmes blottet for empati. Det er også vanskelig å sette grenser, da vi ved noen anledninger har måtte stoppe han fysisk, og han har da svart med slag og spark. Uansett hva galt han gjør klarer han å vri det til, slik at det i hans øyne er andre som har handlet feil. Dette går sterkt inn på oss og vi skjønner ikke hva vi som foreldre har gjort feil. Han har vokst opp i et trygt og godt hjem, uten vold og rus, med mor og far, og en eldre bror. Han har tross alt ikke bare dårlige sider, han er hyggelig mot andre, og også mot oss i blant, men jeg lurer egentlig på om det er et spill, for å oppnå fordeler.

Jeg har funnet en interessant artikkel om aderdsforstyrrelse på nettet og lurer om han kan ha diagnosen ODD (Oppositional defiant Disorder) opposisjons- eller trassforstyrrelse.

Hvem kan sette en slik diagnose, og hvordan blir den satt? Det må nevnes at han ikke er kriminell og har ikke stoffproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Riktige veien å gå er å få henvisning til Barne og ungdomspsykiatrisk poliklinikk gjennom fastlege.

Dere kan sikkert ha nytte av en type behandling som også innebærer at dere får veiledning og hjelp til å sette grenser for sønnen deres. Et eksempel på en slik tilnærming kan være psykoedukativ behandling.

Barnevernet kan kanskje også være en instans hvor dere kan få hjelp. Tiltak som feks. Multisystemisk terapi (MST), kan kanskje være noe for dere. Det er det fylkesbarnevernet som står for, men jeg tror det er vanlig at en søker gjennom det kommunale barnevernet.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/2662409.html

Første steg er selvasgt at han utredes skikkelig. Jeg nevnte dette med tiltak slik at dere kan lese litt om det på nettet og slik at dere eventuelt kan forhøre dere om slike tilbud finnes der dere bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...