Gå til innhold

To venstre forkammer

Anbefalte innlegg

Min sønn er født med to venstre hjerteforkammere. Hvordan er det mulig at det fungerer????? Han har også 3 hull på hjerte + at noen av disse årene er litt feil plassert. Vet det ikke er så godt forklart men tror du det kan bli problemer p.g.a. at han ikke har noe høyre forkammer??? Han er nå blitt 4 mnd., og ser egentlig helt normal ut. (Han har Ivemark syndrom)Hva har du og si om dette syndromet???? Jeg leste et sted at barn med dette syndromet sjelden blir eldre enn 1 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12691-to-venstre-forkammer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Isolde.

Ved medfødte hjertefeil av mer komplisert art er det sjelden to hjerter som er like, selv om de prinsippielle defekter er de samme. D.v.s. at blodstrømmen gjennom den sentrale sirkulasjonen går de samme veier.

I løpet av hjertets utvikling i fosteret er det muligheter for store variasjoner og feil-"koblinger". Noen ganger går de store karene ( hovedpulsåre og lungepulsåre) ut fra galt kammer, de kan også helt bytte utgangspunkt. Endel av defektene er av en slik karakter at de forutsetter at det gjenstår hull (forbindelser) mellom diverse hulrom for at hjertet skal kunne virke som pumpe, og resten av kroppen skal kunne få det blodet som er nødvendig for å opprettholde sin funksjon.

Dermed vil mulighetene for defekter og forbindelser i hjerte-lunge-sirkulasjonen kunne bli ganske forvirrende : det kan være hull i skilleveggene, ekstra forbindelser mellom blodårer, og diverse årer kan munne ut i eller starte fra galt sted.

Det er ikke riktig av meg å skissere hva som foreligger hos din sønn, eller uttale meg om hvilken prognose han har. Slik informasjon må bygges på eksakt kunnskap om hva som egentlig foreligger, og den kunnskapen bør du be om å få av de leger som har undersøkt sønnen din og som eventuelt skal stå for korreksjonen av defektene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12691-to-venstre-forkammer/#findComment-62887
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...