Gå til innhold

mamma er syk!!


hvit_snø

Anbefalte innlegg

jeg er en jente på 18 år, og jeg er veldig, veldig bekymret for mamman min. Som liten jente ble hun seksuellt misbrukt av noen "kamerater" av hennes far (alkoholikere). Disse opplevelsene hadde hun fortrengt, inntill hun for ca 3 år siden begynnte å gjennoppleve disse minnene i søvne. Hun er også deprimert og sliter med angst. Hun hører stemmer (noe som har vart kontinuelig i ca 1 mnd nå, hun har ikke hørt dem før), disse stemmene ber henne ta sitt eget liv. mamma blir redd og tar masse tabletter (meningen er at hun skal ta 1*1 halvdon, men topper det som regel ved å ta fler, i dag tok hun tilsammen 7). I går var hun bra og var hos psykriater som mente at hun kanskje hadde en hjerneskade i og med at stemmene hun hørte kom i fra hode hennes og ikke uteni fra (det var da vanligst at de gjorde det). nå skal hun til undersøkelse av hjernen. Mamma tok dette med hjerneskade ganske tungt, men hun skal til undersøkelse. tablettene blir det også slutt på fordi doktoren vår har bestemt at hun skal få det gjennom sprøyte hver 14 dag. Hva mener du? har du noen råd til oss som står henne nærmest, dette er veldig hardt for broren min, pappa og meg selv. det går ut over skolearbeidet vårt. personlig er jeg redd for å dra/komme hjem og legge meg/stå opp... jeg vet aldri hva jeg finner, og jeg er livredd for hva jeg kan finne. dette brevet ble kanskje i lengste laget, ennå er det mer

men da kommer jeg aldri til å bli ferdig...!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Det er en veldig skjelden bivirkning til antidepressiva at en hallisunerer og hører stemmer. Min svigermor gjorde det da hun fikk cipramil. Om din mor tar så mye medisin som du sier så er det mye mulig at hun halisumerer også. Hos min svigermor måtte vi overbevise henne om at det ikke var folk utenfor huset ved å vise henne at det ikke var fotspor i snøen.

Vanligvis ble vi bare bedt om å vaske ørene våre.

Sjekk med legen om hun kan få en annen type medisin.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig skjelden bivirkning til antidepressiva at en hallisunerer og hører stemmer. Min svigermor gjorde det da hun fikk cipramil. Om din mor tar så mye medisin som du sier så er det mye mulig at hun halisumerer også. Hos min svigermor måtte vi overbevise henne om at det ikke var folk utenfor huset ved å vise henne at det ikke var fotspor i snøen.

Vanligvis ble vi bare bedt om å vaske ørene våre.

Sjekk med legen om hun kan få en annen type medisin.

Mvh

det som er saken er at hun har fått halvdon til å motvirke disse halusinasjonene, men nå viser det seg kanskje at de stemmene hun hører (hun VET de er i hodet hennes, og ikke andre steder..lissom) kanskje kan skylles en hjerneskade... men det skal skjekkes.. da får hun andre medisiner, fordi da er det en skade og ikke halusinasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snødungen

det som er saken er at hun har fått halvdon til å motvirke disse halusinasjonene, men nå viser det seg kanskje at de stemmene hun hører (hun VET de er i hodet hennes, og ikke andre steder..lissom) kanskje kan skylles en hjerneskade... men det skal skjekkes.. da får hun andre medisiner, fordi da er det en skade og ikke halusinasjoner

Vet hvordan du har det. Har ei datter som sliter med det samme som mora di, ettervirkninger etter voldtekt.

Datra mi fikk medisiner mot depresjon (både haldol og andre beslektede preparater). Hun begynte også å høre stemmer. Da hun sluttet med medisinene opphørte stemmene.

Se derfor ikke bort fra at medisinene mora di tar,gir henne stemmer.

Føler veldig med deg. Skjønner angsten din for å stå opp/komme hjem fordi en aldri vet hva som venter en.Livet blir lite forutsigbart.

Du hadde fortjent en tryggere ungdomstid. Som mor er det greit å skulle "passe på" datra mi. Men ei datter skal ikke måtte "passe på" mora si.

Håper dere i familien finner en ordning sånn at du kan få tid til det ei ung jente skal ha tid til, også.

Tenker på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

det som er saken er at hun har fått halvdon til å motvirke disse halusinasjonene, men nå viser det seg kanskje at de stemmene hun hører (hun VET de er i hodet hennes, og ikke andre steder..lissom) kanskje kan skylles en hjerneskade... men det skal skjekkes.. da får hun andre medisiner, fordi da er det en skade og ikke halusinasjoner

Jeg ville nå sjekket med legen hennes om det er bivirkning av medisinen. Den er nemlig så skjelden at den ikke står i medisinhåndboken engang. Vi måtte nesten trygle legen om å gi min svigermor annen medisin. Og da opphørte stemmene med en gang hun sluttet med de andre.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blacky1365380153

Vet hvordan du har det. Har ei datter som sliter med det samme som mora di, ettervirkninger etter voldtekt.

Datra mi fikk medisiner mot depresjon (både haldol og andre beslektede preparater). Hun begynte også å høre stemmer. Da hun sluttet med medisinene opphørte stemmene.

Se derfor ikke bort fra at medisinene mora di tar,gir henne stemmer.

Føler veldig med deg. Skjønner angsten din for å stå opp/komme hjem fordi en aldri vet hva som venter en.Livet blir lite forutsigbart.

Du hadde fortjent en tryggere ungdomstid. Som mor er det greit å skulle "passe på" datra mi. Men ei datter skal ikke måtte "passe på" mora si.

Håper dere i familien finner en ordning sånn at du kan få tid til det ei ung jente skal ha tid til, også.

Tenker på deg!

Hei vennen.

det virker som du sliter veldig nå.... er det ingen andre som du kan prate litt med om dette? Andre enn pappaen din eller broren din? Har du en mormor/farmor etc? Viktig at dere barna også får støtte i en slik vanskelig situasjon. Det kan nok være andre grunner til at moren din hører stemmer enn tablettene, dette er nok noe legen etterhvert finner ut av. Hvis moren din er så dårlig som hun høres ut synes jeg at hele familien burde prate sammen og se om hun kanskje burde bli lagt inn på sykehus til de har hjulpet hun litt på vei eller at dere barna burde reise bort til ting roer seg. Har du noe helsepersonel på skolen som kan hjelpe deg til å finne ut om det finnes noen grupper som støtter barn av psykiatriske pasienter? Håper dette går bra...... ellers ta kontakt igjen her..... Mange klemmer fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...