Gå til innhold

Bekkenløsning


Gjest Mali

Anbefalte innlegg

Jeg synes jeg merker tegn til bekkenløsning allerede, og jeg er bare i 14. uke. Jeg har så langt vært heldig med et nærmest symptomfritt svangerskap, men nå blir jeg bekymret for at dette bare skal bli verre og verre...

Jeg vet at en skal være forsiktig med enkelte bevegelser for å bremse forverringen. Men hva mer kan en gjøre? Bør en holde seg mest mulig i ro, eller er trim av det gode?

Takknemlig for svar!

(legges også på graviditetsforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du allerede nå begynner å få tegn til bekkenløsning, er det lurt å finne gode måter å holde smertene i sjakk på. Er det sånn at du får en følelse av at beina henger litt igjen når du reiser deg opp fra liggende/sittende stilling, så er det ganske typisk for denne type plage. Det er også vanlig at smertene er lokalisert til skambeinet eller nederst i korsryggen og sprer seg mot lyskene og evt. ned i beina. Jeg synes du skal gå inn på artiklene på Dol og lese det som står om bekkenløsning.

Når det gjelder aktivitet, er det lurt å ikke gjøre det som gjør vondt. Hvile og avlastning er bra, trening som medfører smerte, må du helt klart styre unna. Sørg for at alt du gjør med beina, skal gjøres uten at du belaster det ene mer enn det andre, f.eks. stå på skrå å støvsuge. Det er ikke bra. Beina skal stå parallelt. Sitt ikke med beina i kors, og sov med en pute mellom beina. Ta dette på alvor tidlig, så slipper du evt. å bli så mye verre. Snakk med legen din hvis du har en jobb som gjør det vanskelig å finne avlastningsmuligheter. Arbeidsgiver har en plikt til å tilpasse jobben din til det som passer for en i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allerede nå begynner å få tegn til bekkenløsning, er det lurt å finne gode måter å holde smertene i sjakk på. Er det sånn at du får en følelse av at beina henger litt igjen når du reiser deg opp fra liggende/sittende stilling, så er det ganske typisk for denne type plage. Det er også vanlig at smertene er lokalisert til skambeinet eller nederst i korsryggen og sprer seg mot lyskene og evt. ned i beina. Jeg synes du skal gå inn på artiklene på Dol og lese det som står om bekkenløsning.

Når det gjelder aktivitet, er det lurt å ikke gjøre det som gjør vondt. Hvile og avlastning er bra, trening som medfører smerte, må du helt klart styre unna. Sørg for at alt du gjør med beina, skal gjøres uten at du belaster det ene mer enn det andre, f.eks. stå på skrå å støvsuge. Det er ikke bra. Beina skal stå parallelt. Sitt ikke med beina i kors, og sov med en pute mellom beina. Ta dette på alvor tidlig, så slipper du evt. å bli så mye verre. Snakk med legen din hvis du har en jobb som gjør det vanskelig å finne avlastningsmuligheter. Arbeidsgiver har en plikt til å tilpasse jobben din til det som passer for en i din situasjon.

Takk for svar.

Jeg har ikke hatt vondt ved skambenet, og heller ikke særlig i korsryggen, men derimot øverst i lysken ("inne i der") og litt nedover innsiden av lårene derfra. Jeg kjenner det spesielt når jeg reiser meg etter å ha sittet.

Jeg trener lite for tiden, men forsøker å gå en del for å holde meg i form. Dette går bra så langt, og håper jeg kan fortsette med det uten at smertene forverres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...