Gå til innhold

Tiltrekkes av betraktelig eldre menn.Psykisk??


Gjest Milli

Anbefalte innlegg

Gjest Uvanlig?

Jeg tror ikke en skal "overpsykologisere" dette.

Vi vet at de aller fleste tiltrekkes av mye av de samme egenskapene over tid. Dvs. at det synes å være en del fellestrekk med rekken av kjærester.

Vi er heldigvis forskjellige og "noen like mora og andre liker dattera".

Valg av partner har også betydelige biologiske faktorer som en også ser hos dyrene. Kvinner haren tendens til å velge menn som er sterke og trygge dvs. i stand til å ta vare på og forsvare avkommet. I dag er styrke ikke bare fysisk styrke, men også andr former for makt og autoritet. Jeg tror det var tidligere utenriksminister Kissinger som uttalte at "makt er sexy".

Jeg tror ikke en skal henge seg så mye opp i alder og aldersforskjeller med mindre andre ting kan gjøre det vanskelig (du er jevngammel med hans hjemmeboende barn).

Jeg har i mange sammenhenger skrevet at en i sitt liv stort sett skal la seg styre av fornuft og ikke av følelser. Kjærligheten er et klart unntak fra dette. Følelsene en har for hverandre, og hvordan en har det når en er sammen, skal være det avgjørende. Så får alder og andre slike faktorer være underordnet.

Gjennom 18 år i psykiatrien har jeg arbeidet mye med samliv og samlivsproblemer. Jo lengre jeg jobber med dette, jo mer blir jeg overbevist om viktigheten av den enkeltfaktor som kalles KJÆRLIGHET.

For et flott svar, NHD!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uvanlig?

Jeg har en litt annen tankegang enn de fleste har jeg merket.... Jeg tror jeg tenker mer som en mann enn en kvinne... Jeg har vært mye sammen med menn som kamerat, og har fått innblikk i deres måte å tenke på ift. kvinner.

Jeg er nå i et typisk kvinnemiljø, og har blitt innvidd i kvinners noen ganger naive forhold til menn og "kjærligheten."

Jeg får noen ganger følelsen av at vi, kvinner, er dumme i relasjonen mann - kvinne... Uten å uttype det noe mer.

Jeg tenker også at vi egentlig bør bruke fornuften mye mer enn følelsene når vi velger livspartner... Kjærlighet... ja, men... hvis du ser på ektepar i din jobb NHD så er det litt av hvert som legges i det begrepet......

Jeg blir litt trist av å lese innlegget ditt... bruke fornuft når man velger partner? Hva i all verden er det man skal legge vekt på da? Økonomi? Utseende? Bakgrunn?

Det _fornuftigste_ må vel være å velge en man har dyp respekt for, en man kan kommunisere med og en man har sterke følelser for. Da ser jeg størst sjanse for at man faktisk holder sammen "livet ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt trist av å lese innlegget ditt... bruke fornuft når man velger partner? Hva i all verden er det man skal legge vekt på da? Økonomi? Utseende? Bakgrunn?

Det _fornuftigste_ må vel være å velge en man har dyp respekt for, en man kan kommunisere med og en man har sterke følelser for. Da ser jeg størst sjanse for at man faktisk holder sammen "livet ut".

Nå må jeg trekke meg, når det kommer inn ord som trist får jeg virkelig vondt. Jeg er ikke uenig med deg, men jeg har sett mye trist i parforhold at jeg er blitt som jeg er.

Det er nok ikke alderen jeg tenker på da. Det har du rett i. I min jobb har jeg sett det aller verste....og jeg har trukket mine slutninger uten å tenke så mye på kjærlighet.

Det er som det ikke finnes kjærlighet, og det er vel trist for meg å oppdage.

Også det, uvanlig?,at min mann har tatt så lite hensyn til meg i alle år, at jeg ikke tror på kjærligheten lenger, men ser mer på ekteskapet som et felleskap fundert på sex, ansvar og økonomi....

Jeg fordømmer ingen, aller minst de som har funnet en partner med kjærlighet som fundament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine1365379966

Hei Fine :)

Jeg likte svaret ditt, men er litt uenig i en ting du skrev... dette med at det er best med jevnaldrende partnere fordi man har lettere for å snakke sammen med dem. Jeg tror ikke nødvendigvis alderen har noe å si her - men at dette har mer med lik bakgrunn å gjøre. Og bakgrunnen kan være _svært_ lik selv om aldersforskjellen er stor. Jeg har det sånn med min "venn" og ser på det som en veldig viktig del av forholdet vårt. Det er noe med forståelsen oss i mellom som er ganske unik. :)

Lykke til videre, Fine!

:)

Så koselig du skriver og så blid du er :-)

Lykke til til deg også!

Hvis du får det like godt med mannen din som jeg har hatt det i snart 30 år nå, da er du heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uvanlig?

Nå må jeg trekke meg, når det kommer inn ord som trist får jeg virkelig vondt. Jeg er ikke uenig med deg, men jeg har sett mye trist i parforhold at jeg er blitt som jeg er.

Det er nok ikke alderen jeg tenker på da. Det har du rett i. I min jobb har jeg sett det aller verste....og jeg har trukket mine slutninger uten å tenke så mye på kjærlighet.

Det er som det ikke finnes kjærlighet, og det er vel trist for meg å oppdage.

Også det, uvanlig?,at min mann har tatt så lite hensyn til meg i alle år, at jeg ikke tror på kjærligheten lenger, men ser mer på ekteskapet som et felleskap fundert på sex, ansvar og økonomi....

Jeg fordømmer ingen, aller minst de som har funnet en partner med kjærlighet som fundament.

... nå fikk jeg lyst til å gi deg en god klem! Det er leit å høre du har mistet troen på kjærlighet, men jeg tror jeg kan forstå deg også - ut fra det du har opplevd/sett.

Men det er ikke "slutt" selv om du er 48... husk det! Du fortjener å ha det godt - og jeg håper at du en dag treffer en mann som kan få deg til å tro på et forhold basert på kjærlighet og respekt.

Varme tanker til deg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... nå fikk jeg lyst til å gi deg en god klem! Det er leit å høre du har mistet troen på kjærlighet, men jeg tror jeg kan forstå deg også - ut fra det du har opplevd/sett.

Men det er ikke "slutt" selv om du er 48... husk det! Du fortjener å ha det godt - og jeg håper at du en dag treffer en mann som kan få deg til å tro på et forhold basert på kjærlighet og respekt.

Varme tanker til deg,

Det var en ålreit diskusjon for meg. Noen ganger handler det mer om meg og mine følelser enn at jeg egentlig har det ille ift. min mann. Det som skjedde i denne diskusjonen gjorde at jeg skjønte at vi ikke har vært flinke med parforholdet i det siste. Mange ganger skjønner jeg det ikke før noen går meg nærmere inn på klingen.

Takk for det vanlige? Jeg håper ikke du ble støtt over mine betraktninger. Dette er en jobb jeg og mannen min må ta isammen nå. Jeg har vært gift og vært sammen med samme mann i 25 år.. og mye kan gjøres for å friske opp et samliv hvis en skjønner at en må jobbe med forholdet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uvanlig?

Det var en ålreit diskusjon for meg. Noen ganger handler det mer om meg og mine følelser enn at jeg egentlig har det ille ift. min mann. Det som skjedde i denne diskusjonen gjorde at jeg skjønte at vi ikke har vært flinke med parforholdet i det siste. Mange ganger skjønner jeg det ikke før noen går meg nærmere inn på klingen.

Takk for det vanlige? Jeg håper ikke du ble støtt over mine betraktninger. Dette er en jobb jeg og mannen min må ta isammen nå. Jeg har vært gift og vært sammen med samme mann i 25 år.. og mye kan gjøres for å friske opp et samliv hvis en skjønner at en må jobbe med forholdet...

Det gjør meg glad å lese at diskusjonen vår ga deg et puff til å se på forholdet til din mann. Jeg håper virkelig dere klarer å bedre kommunikasjonen dere i mellom. Det er jo flott om dere etter 25 års samliv fortsatt kan ha det godt sammen!

Jeg følte meg nok litt støtt i begynnelsen, eller i hvert fall at du var ganske fastlåst - men etter en stund forsto jeg at det handla mye mer om deg og ditt ekteskap enn det handlet om forhold med stor aldersforskjell.

Jeg ønsker deg lykke til og håper du får en fin jul! :)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør meg glad å lese at diskusjonen vår ga deg et puff til å se på forholdet til din mann. Jeg håper virkelig dere klarer å bedre kommunikasjonen dere i mellom. Det er jo flott om dere etter 25 års samliv fortsatt kan ha det godt sammen!

Jeg følte meg nok litt støtt i begynnelsen, eller i hvert fall at du var ganske fastlåst - men etter en stund forsto jeg at det handla mye mer om deg og ditt ekteskap enn det handlet om forhold med stor aldersforskjell.

Jeg ønsker deg lykke til og håper du får en fin jul! :)

Vennlig hilsen

Du er nok et klokt menneske som ikke gir deg. Du skal være glad for at du er som du er.... Selv om du har en mann som er litt eldre enn deg. Det er nok sant det NHD brøt inn og skrev med store bokstaver.

Egentlig så er det viktigste i et parforhold at det fungerer med det hver enkelt mener er viktig. Jeg arbeidet sammen med ei dame som hadde en samboer som var like gammel som hennes sønn. Det så ut til at det var et godt forhold. Det er enda et forhold til jeg kjenner til med 14 år mellom kvinne og mann med kvinnen som den eldste.

Jeg vet også det at jeg må presses litt for å vise meg.... Jeg håper du fortsetter på dol med et et mer håndgripelig nick.

Jeg ønsker deg og din mann en riktig god jul og ett godt nytt år! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uvanlig?

Du er nok et klokt menneske som ikke gir deg. Du skal være glad for at du er som du er.... Selv om du har en mann som er litt eldre enn deg. Det er nok sant det NHD brøt inn og skrev med store bokstaver.

Egentlig så er det viktigste i et parforhold at det fungerer med det hver enkelt mener er viktig. Jeg arbeidet sammen med ei dame som hadde en samboer som var like gammel som hennes sønn. Det så ut til at det var et godt forhold. Det er enda et forhold til jeg kjenner til med 14 år mellom kvinne og mann med kvinnen som den eldste.

Jeg vet også det at jeg må presses litt for å vise meg.... Jeg håper du fortsetter på dol med et et mer håndgripelig nick.

Jeg ønsker deg og din mann en riktig god jul og ett godt nytt år! :o)

:) Takk skal du ha!

(... jeg er her jeg... men noen ganger er det greit å "gjemme" seg litt.)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...