Gjest Usikker Skrevet 15. desember 2000 Del Skrevet 15. desember 2000 Hei! Jeg lurer på om dere kan si litt mer om psykiske årsaker til fysiske problemer. Jeg har nå lenge hatt sterke fysiske symptomer på at noe er galt, men ingen finner noe fysisk galt med meg. De fysiske problemene sammenfaller med at jeg har hatt det litt vanskelig i privatlivet, derfor har jeg lurt på om det hele kun skyldes psykiske forhold. Selv om årsakene til problemene mine skulle være psykiske, så hjelper ikke det meg så mye hvis jeg ikke vet hvordan jeg kan gripe det hele an. Derfor ber jeg om råd. Jeg har egentlig flere spørsmål som henger sammen med dette: - Hvor vanlig er det at fysiske problemer gir seg sterke fysiske utslag? Selv hoster jeg opp masse slim hver gang jeg spiser, og av og til er det så ille at mye av maten kommer opp igjen. Jeg hoster også mye ellers. Dette er så påfallende at slektninger og venner (og også av og til folk jeg ikke kjenner noe særlig) sier at "nå må du komme deg til legen, dette går ikke lenger". Kan så sterke symptomer ha psykiske årsaker alene? - Hvor mange undersøkelser av fysiske forhold bør man gå igjennom for å sikre at symptomene ikke har fysiske årsaker? Selv har jeg fått undersøkt lungene, jeg har fått sjekket for allergier, jeg har blitt undersøkt av ØNH- lege, og og jeg har fått sjekket om det er noe i veien med spiserøret. Nå mener legen at det ikke er noe mer å undersøke. Kan jeg stole på der? Hvor mye bør man mase? Jeg vil helst ikke bli sett på som plagsom (har tidligere vært sjelden hos legen). - Hvis jeg er temmelig sikker på at årsakene er psykiske, hva gjør jeg da? Jeg har aldri vært i kontakt med psykolog noen gang. Hvordan får jeg kontakt med psykolog? Er det bestemte psykologer som jobber med slike spørsmål?Jeg er nå så dårlig at det i alle fall ikke er noe altrnativ for meg å bare gjøre ingenting. Takknemlig for råd! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12715-psykiske-%C3%A5rsaker-til-fysiske-problemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 16. desember 2000 Del Skrevet 16. desember 2000 Kjære Usikker. Psykiske plager kan gi uttalte fysiske symptomer(Psykosomatikk).Det er selvfølgelig svært viktig å utelukke en fysisk årsak.Det høres ut som om du har vært gjennom en grundig vurdering.Din faste lege kan evnt.henvise deg til psykolog.Det finnes enegen psykosomatisk avdeling ved Rikshospitalet i Oslo,men jeg regner med at ventiden også der er lang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12715-psykiske-%C3%A5rsaker-til-fysiske-problemer/#findComment-62941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.