Gå til innhold

NHD: Ulik praksis


ulva

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at man enkelte steder blir kastet ut dersom man prøver å ta livet av seg, mens man andre steder havner på skjermet avdeling? Syns det er en merkelig reaksjon mot noen som har det vondt, å kaste dem ut, mens å legge dem på skjermet avdeling kanskje er litt vel hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uten signatur

Det må da være bedre å komme på skjermet avdeling enn å miste livet?

Og ihvertfall er det bedre for pårørende å ha pasienten på skjermet avdeling enn å ha vedkommende hjemme. Det sliter jo bare ut resten av slekta! Gå slik å være redd for at en en er glad i skal ta livet av seg! Tenk deg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være bedre å komme på skjermet avdeling enn å miste livet?

Og ihvertfall er det bedre for pårørende å ha pasienten på skjermet avdeling enn å ha vedkommende hjemme. Det sliter jo bare ut resten av slekta! Gå slik å være redd for at en en er glad i skal ta livet av seg! Tenk deg selv...

Jo, men det går jo an å få innleggelse på vanlig, lukket avdeling med tett oppfølging. Hvorfor må det være skjermet avdeling? Og å kaste dem ut synes jeg er helt horribelt! Er enig med deg at det ikke kan være enkelt for de hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det er forskjeller

Jeg har også inntrykk av at det gjøres ganske stor forskjell fra sted til sted og avd til avd. Synes også det virker som om det kommer litt an på diagnose. Det virker som om det gjøres mer for å hindre en person i å ta livet sitt hvis vedkommende f.eks. har en psykose eller bipolar lidelse, enn om man har en pers.forstyrrelse. Da skal alt ansvar legges på pasienten, og man kaller det selvskading istenden.

Jeg har fått beskjed om å forlate skjermet avd etter selvmordsforsøk, med de ordene at "vi kan ikke ha slik alvorlig selvskading på avdelingen!" Andre steder har jeg blitt overført til videre tvangsopphold pga suicidalfare, uten at jeg har vært psykotisk.

En alvorlig depresjon er vel det samme uansett grunndiagnose, og hvilket sykehus du er på? Sjønner at man prøver å ansvarligjøre pasienten, men man kommer jo ikke noe videre i behandlingen med en død pasient heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et paradoks at en blir kastet ut fra et sykehus fordi en har for syk atferd, ja.

På den annen side så kan det ha noe med at sykehuset er mest interessert i å hjelpe motiverte pasienter, ikke pasienter som motarbeider og ødelegger for seg selv, behandlingen sin og andre pasienter.

For pårørende må det være forfedelig frustrerende når det syke familiemedlemmet blir overlatt til seg selv når det er på det svakeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kan ha med at pasienter vurderes å være på ulikt nivå/stadium i behandlingen.

"Erfarne selvskadere" må en etterhvert stille krav til om det skal være mulig å hjelpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Windsong

Jo, men det går jo an å få innleggelse på vanlig, lukket avdeling med tett oppfølging. Hvorfor må det være skjermet avdeling? Og å kaste dem ut synes jeg er helt horribelt! Er enig med deg at det ikke kan være enkelt for de hjemme.

På meg virker det helt bakvent at man blir skrevet ut om en "selvskader." Jeg har selv vært innlagt med dette problemet, og måtte skrive under en kontrakt om at jeg ikke skulle skade meg selv. Dette ville føre til utskriving.

Jeg forstår at sykehusene helst vil ha motiverte pasienter, men når nå faktisk er syk, er det ikke så lett alltid å oppføre seg etter reglement heller. Dessuten opplevde jeg dette som å bli fratatt kontrollen. Det var sykehuset som hadde kontrollen, ikke jeg. Har ikke blitt selvskadingen. Husværtene mine er ikke så hjerterå at de kaster meg på gata fordi jeg er deprimert. Dessuten klarte jeg utmerket godt å skade meg selv på sykehuset uten at det ble oppdaget. Selvsagt torde jeg ikke be om hjelp da, for det ville jo medføre utskriving! Jeg har litt vanskelig for å forstå denne logikken.

Å skrive ut en som gjør selvmordsførsøk er jo livsfarlig for den det gjelder! Da er det dog bedre å havne på skjerma! Om den suicidale ble utskrevet, og tok livet av seg, kunne man jo takke sykehuse fordi de ikke var tolmodige nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...