Gå til innhold

Om bestremødre og hukommelse

Anbefalte innlegg

Gjest Barnebarnet

Har en farmor som er VELDIG glad i å prate, men som stadig forteller de SAMME historiene om og om igjen. Da er det ikke bare snakk om fortellinger fra ungdomen og barndommen, men også snakk om episoder hun har opplevd nå i det siste. Feks legebesøk og konfllikter hun har hatt. Hun er svært oppegående ellers og det hender ofte hun tar opp tema som handler om meg og som jeg har fortalt henne for flere måneder siden. Sånn sett virker det jo egentlig ikke som det er noe i veien med hukommelsen hennes.

Kanskje hun vet, og rett og slett ikke bryr seg om hun har fortalt det hun sier tidligere fordi hun er så glad i å prate?

Hva tror dere? Er det bare et "bestemor-fenomen" å fortelle ting gang på gang, fordi det ikke skjer så mye i livet deres ellers? Eller kan dette være begynnede Altzheimer/demens?

Noen med erfaringer på dette området?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/127327-om-bestrem%C3%B8dre-og-hukommelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uten signatur

Jeg nærmer meg bestemoralderen. For meg så er det slik, at jeg prater med så mange forskjellige mennesker, og en prater jo om det samme med flere, så da er det fort gjort å glemme hva en har fortalt til hvem! Jeg pleier derfor ofte å begynne med 'har jeg fortalt deg om...' - så slipper mennesket å få reprise.

Faktisk så har jeg ei ung venninne. HUN er den jeg kjenner som repeterer mest. Hjelper ikke å stoppe henne ved å prøve å si at 'det har du fortalt før' heller.

Pussig at du nevner det der. Min egen mot har nemlig akkurat samme vane! Hun jobber og er høyst oppegående, ingen gammel og senil kjerring i en gyngestol, altså.

Men historier, det forteller hun om og om igjen...jeg holder på å daue noen ganger! Av og til er jeg så lei av å høre en bestemt historie at jeg avbryter henne tvert og sier "Ja, den har du fortalt oss om før". Særlig litt morsomme historier om ting hun har opplevd, sagt eller gjort. Og så fælt hun lo etterpå og sånn....den typen historier forteller og forteller hun, om og om igjen.

Etterhvert sitter man med et så stivt, høflig og kunstig glis i fjeset og hører på, at jeg ikke fatter at hun ikke ser det og skjønner tegninga!

Gjest papirtiger

Jeg nærmer meg bestemoralderen. For meg så er det slik, at jeg prater med så mange forskjellige mennesker, og en prater jo om det samme med flere, så da er det fort gjort å glemme hva en har fortalt til hvem! Jeg pleier derfor ofte å begynne med 'har jeg fortalt deg om...' - så slipper mennesket å få reprise.

Faktisk så har jeg ei ung venninne. HUN er den jeg kjenner som repeterer mest. Hjelper ikke å stoppe henne ved å prøve å si at 'det har du fortalt før' heller.

Hehe, trenger ikke å være bestemor for å fortelle samme historie flere ganger til samme person nei. Jeg gjør det selv snart, og blir nok ikke bestemor før...vel..minst 30 år.

Annonse

Jeg gjør det samme selv, og jeg er langt ifra bestemoralderen....:-)

Jeg glemmer rett og slett hvem jeg allerede har fortalt den og den historien til! Uffameg, jeg bør kanskje begynne å føre lister over oppbrukte historier og samtaleemner, hehe.

Det er nok ikke bare bestemødre som gjør dette, fordi dette har ikke noe med alder å gjøre, men lysten til å fortelle, høre sin egen stemme, være midt punktet, ønske om å fortelle dette til flest mulig, osv, osv. Dette har ikke noe med hukommelse å gjøre heller, de glemmer kanskje hvem de har sagt det til, men likevel så vet de at en eller flere som sitter der har hørt det før. Men de forteller det en gang til fordi det KAN være slik at det er en der som ikke har hørt det før. Eller at de tror at de som har hørt det før har glemt hvordan det var osv. De synes selv at historien er så god at de mener den er verdt å fortelle en gang til,...og en gang til.,...og en gang til....

Jævlig artig det der gitt.

Kizza1365380506

Det er nok ikke bare bestemødre som gjør dette, fordi dette har ikke noe med alder å gjøre, men lysten til å fortelle, høre sin egen stemme, være midt punktet, ønske om å fortelle dette til flest mulig, osv, osv. Dette har ikke noe med hukommelse å gjøre heller, de glemmer kanskje hvem de har sagt det til, men likevel så vet de at en eller flere som sitter der har hørt det før. Men de forteller det en gang til fordi det KAN være slik at det er en der som ikke har hørt det før. Eller at de tror at de som har hørt det før har glemt hvordan det var osv. De synes selv at historien er så god at de mener den er verdt å fortelle en gang til,...og en gang til.,...og en gang til....

Jævlig artig det der gitt.

Vel snakk for deg selv. :op

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...