Gå til innhold

Retorikk er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

talekunst, veltalenhet

Sier ordboka. Som du kan finne selv ved å gå inn på startsiden.no, trykke på ordbøker, og søke i det feltet litt ned på sida.

Gjest Konsulent
Skrevet

Retorikk er et gammel fag, det handler om argumentasjonslære.

Gjest studineNMH
Skrevet

Retorikk er et gammel fag, det handler om argumentasjonslære.

Vet jo hva det ER, leter bare etter en godt formulert definisjon.

Skrevet

Hva kan være bedre enn å bruke norges beste ordbok sin forklaring?

Gjest papirtiger
Skrevet

Hva kan være bedre enn å bruke norges beste ordbok sin forklaring?

Tror du sa det selv. En definisjon består gjerne av mer enn bare forklaringen på selve ordet...

Gjest språkfrik
Skrevet

Noen ganger brukes ordet negativt, "det er bare retorikk", som betyr at noen bruke talekunst til å prate seg bort fra poenget. De sier noe de egentlig ikke har tenkt å følge opp i praksis. Det sies for å gjøre et godt inntrykk, fordi det høres så flott ut.

En annen sammenheng: "Det var bare et retorisk spørsmål" betyr at man ventet ikke noe svar, man formulerte seg med et spørsmål fordi det var mest effektfullt for å få fram poenget. Eks: "Politiet sier de hjelper folk. Men når man ringer og virkelig trenger dem, tror du de rykker ut?"

Skrevet

Tror du sa det selv. En definisjon består gjerne av mer enn bare forklaringen på selve ordet...

Næh...

Forklaringen på Definisjon er: "nøyaktig begrepsforklaring"

Vil si det er akkurat det samme jeg.

Skrevet

Uansett var vel poenget å forstå hva ordet betyr?

Gjest papirtiger
Skrevet

Næh...

Forklaringen på Definisjon er: "nøyaktig begrepsforklaring"

Vil si det er akkurat det samme jeg.

Et begrep er ikke det samme som et ord. Forstår du det, så forstår du nok også forskjellen på definisjon og ordforklaring :)

Skrevet

Et begrep er ikke det samme som et ord. Forstår du det, så forstår du nok også forskjellen på definisjon og ordforklaring :)

Gådd altså, så vanskelige vi skulle være her en lørdagskveld klokken to da.

Klart jeg forstår det, om jeg vil. Men jeg tror ikke det er viktig.

Gjest papirtiger
Skrevet

Uansett var vel poenget å forstå hva ordet betyr?

Hadde personen spurt om betydningen av ordet "retorikk" hadde svaret ditt vært fullgodt, men hun gjorde ikke det.

Det gjør svaret ditt irrelevant.

Skrevet

Hadde personen spurt om betydningen av ordet "retorikk" hadde svaret ditt vært fullgodt, men hun gjorde ikke det.

Det gjør svaret ditt irrelevant.

Vel vel...

Gjest hei på deg
Skrevet

men skjønner du ikke at det ikke lar seg gjøre å fange begrepet retorikk inn i en enkel formulering?

Gjest studineNMH
Skrevet

men skjønner du ikke at det ikke lar seg gjøre å fange begrepet retorikk inn i en enkel formulering?

Men det må da finnes en slags definisjon.

Retorikk er kunsten om tale f.eks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...