Gå til innhold

åpning allerede i uke 21...


Velouria

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at annen gangs fødende har åpning såpass lenge før fullgått svangerskap?

På kontrollen i dag sa legen at jeg har ca 1,5 cm åpning. Jeg er derfor sengeliggende og skal ta det med ro. Jeg har hatt kraftige kynnere i det siste og har derfor vært sykemeldt i 3 uker. Prøvde da så godt jeg kunne å ta det med ro, men det er begrenset hvor rolig man kan ta det når man har ett barn på 17 mnd og en mann som jobber døgnet rundt.

Nå skal jeg på husmorferie til mamma, så da skal jeg bare slappe av. Men jeg er litt bekymret allikevel. Så jeg lurer på hvor farlig er dette egentlig? Sjansene for at det skal skje noe, hvor store er de?

Om barnet blir født nå er det vel ikke sjanse for at det overlever, så jeg får bare ligge her å ruge. Jeg vet at det finnes en statistikk på overlevelse visst barnet blir født i den og den uken, har du den?

Om det er viktig ble frøkna født 2,5 uke før termin og var dysmatur, 1915 gr og 42 cm, jeg hadde svangerskapsforgiftning og infarktert morkake den veide 290 gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är inte vanligt med en så pass mogen livmoderhals redan i vecka 21. Du skall därför ta detta på alvar och ta det helt med ro. Bra att du skall på "husmorsferie" till din mor. Då kan du vila dig mycket. Jag kan inte säga dig hur stro chansen är att detta skulle gå galet. Att ta det med ro och lyssna på kroppen är det viktigaste. Vid kynnere; lägg dig och vila. I vilken vecka som barnet kan överleva och i vilken vecka de klarar sig utan skador är flytande och inte entydig. Det sägs att barn kan överleva från vecka 23. I vecka 25 sägs det att över 50% klarar sig utan skador men det är då alltså en stor grupp barn som får skador. Vi får hoppas att du kan bära graviditeten en god stund till. Jag önskar dig lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...