Gå til innhold

Depresjon og kognitiv teraoi/ NHD


Fine1365379966

Anbefalte innlegg

Fine1365379966

NHD, vil du se på innlegget mitt "Oppsvingning" fra 12.12. og svare på det?

Som du kanskje forstår, så lurer jeg på om jeg har en bipolar lidelse. Det er svært mange i min familie som har det. Jeg har ikke hatt maniske episoder, men kanskje hypomane.

Akkurat som jeg hadde innstilt meg på å prøve Litium, fikk jeg et tilbud om å prøve kognitiv terapi.

Noen få ganger skulle være nok, ble det sagt.

Jeg har slitt alvorlig i 17 år, men var depressiv før det også. Jeg brukte AD og jeg gikk i terapi i over ett år og lærte mye. Nå har jeg fått begynt i terapi igjen og synes det også går bra. Og så skal jeg snart til Modum.

Har det da noen hensikt å ta imot dette tilbudet om kognitiv terapi?

Jeg er jo ikke i starten av sykdommen som du skrev i svaret ditt til meg. Og jeg er redd det bare vil forkludre opplegget med min faste terapeut.

Jeg er fristet av tilbudet for å ha prøvd alt før jeg begynner på Litium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kognitiv terapi er bra for mange lidelser, men den kan ikke erstatte litium dersom du har en bipolar lidelse.

Jeg er også litt skeptisk til utsagnet om at noen få timer skulle være nok.

Jeg ville foreslå et slikt opplegg:

Fortsett den terapien du nå er i frem til du skal til Modum. I tillegg til den behandlingen du får der, synes jeg du skal be dem om en skikkelig diagnostisering i forhold til bipolar lidelse. Dvs. ta stilling til om du har hatt hypomane episode. Dette vil være avgjørende for spørsmålet om litiumbehandling.

Etter Modum kan du evt. prøve kognitiv terapi om du fortsatt skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kognitiv terapi er bra for mange lidelser, men den kan ikke erstatte litium dersom du har en bipolar lidelse.

Jeg er også litt skeptisk til utsagnet om at noen få timer skulle være nok.

Jeg ville foreslå et slikt opplegg:

Fortsett den terapien du nå er i frem til du skal til Modum. I tillegg til den behandlingen du får der, synes jeg du skal be dem om en skikkelig diagnostisering i forhold til bipolar lidelse. Dvs. ta stilling til om du har hatt hypomane episode. Dette vil være avgjørende for spørsmålet om litiumbehandling.

Etter Modum kan du evt. prøve kognitiv terapi om du fortsatt skulle trenge det.

Enig. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine1365379966

Enig. :o)

1-0 til deg, Magna!

Pass deg, NHD, Magna kan gjøre deg arbeidsledig :-))

Takk for svar begge to.

Tror jammen jeg skal gjøre som dere sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...