Gå til innhold

Antibiotika ved akutt bihulebetennelse?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt smerter i bihulene i en uke nå og lurer på om jeg bør gå til legen for å få antibiotika.

Jeg fikk en kraftig forkjølelse for to uker siden. Ble bedre etter 6 dager, men var fortsatt tett i nesen. Ett par dager senere begynte jeg å få smerter i bihulene (venstre kinn, langs neserygg, panne, venstre tinning og litt bak mot nakken). Jeg har ikke feber. Lukte- og smakssansen har vært sterkt redusert i over en uke.

Jeg har brukt saltvanns-nesespray og otrivin (10 dg), uten at det ser ut til å hjelpe. Har også brukt paracet mot smertene hver dag.

Jeg har ellers vært plaget med bihuletetthet og hoste siden jeg var barn (men som regel uten smerter), og har som regel en akutt infeksjon hver vinter.

Jeg har lest at de fleste bihulebetennelser går over av seg selv etter ca 10 dager. Nå nærmer det seg ti dager men jeg blir ikke bedre. Jeg vil helst ikke bruke antibiotika unødig, da jeg ammer min ti måneder gamle datter.

Bør jeg gå til legen for å få antibiotika? Hvordan vet man om det er virus eller bakterier som forårsaker bihulebetennelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12754-antibiotika-ved-akutt-bihulebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Jeg synes du tenker riktig: mange, kanskje de fleste tilfelle av bihulebetennelser går over med litt otrivin eller lignende. Det viktigste er å skaffe avjøp for evt. puss og sekret fra bihulene. Men det hender at infeksjonen setter seg fast og det kan være en langvarig og kjedelig affære. Ved å ta en såkalt dyp neseprøve kan man ofte påvise om det er bakterier der som er tilgjengelig for antibiotikabehandling. Jeg vil anbefale at du går til en lege og får undersøkt og tatt en prøve. Det tar et par dager å få undersøkt prøven ved et mikrobiologisk laboratorium.

God bedring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...