Gå til innhold

anoreksi godtatt, men ikke bulimi


haidama

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mye mindre godtatt å snakke om bulimi, enn anoreksi??

Snakker man om bulimien sin, er det bare kjeft, ignoranse eller hån å få,(eller at man overhodet ikke blir trodd). Mens alle som snakker om anoreksien sin får masse medfølelse og sympati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei...

Det kan være noe i det du sier, men min erfaring er at både anoreksi og bulimi er noelunde "godtatte", eller at det i alle fall er de folk vet noe om. Tvangsspising derimot er vel en nyere diagnose og folk vet ikke så mye om den.

Jeg for min del føler meg i alle fall ikke tilhørende fordi jeg liksom faller mellom alle stoler. Jeg har litt av alt, en mislykket anorektiker og en mislykket bulimiker...

Når det gjelder anoreksi og bulimi da, så burde jo bulimi i alle fall være godtatt, for det er jo ti ganger så vanlig som anoreksi! Anoreksi er jo den sjeldneste av spiseforstyrrelsene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke,

tror det er mere i media d med anoreksi.. enn bulimi, så en har jo et bilde av hva en SF er..kanskje et galt bilde men..

d er jo ikke rett at du ikke skal bli trodd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Det kan være noe i det du sier, men min erfaring er at både anoreksi og bulimi er noelunde "godtatte", eller at det i alle fall er de folk vet noe om. Tvangsspising derimot er vel en nyere diagnose og folk vet ikke så mye om den.

Jeg for min del føler meg i alle fall ikke tilhørende fordi jeg liksom faller mellom alle stoler. Jeg har litt av alt, en mislykket anorektiker og en mislykket bulimiker...

Når det gjelder anoreksi og bulimi da, så burde jo bulimi i alle fall være godtatt, for det er jo ti ganger så vanlig som anoreksi! Anoreksi er jo den sjeldneste av spiseforstyrrelsene...

Hei Piedra. Jeg kan LOVE deg at bulimi ikke er mere godtatt enn tvangsspising...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dæven, jeg er helt enig! Bulimi er liksom "skittent", mens anoreksi på en skrudd måte er litt nobelt og edelt... Bare tull selvsagt, men nok til at jeg selv pleier å fortelle folk (når jeg MÅ si noe overhodet) at jeg har hatt anoreksi, mens jeg holder *særdeles* godt kjeft om den etterpåfølgende bulimien. Ville krepert om noen fant ut den biten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vet ikke om anoreksia er mer godtatt enn bulimi, men det er iallfall sant at en snakker MYE mer om anoreksia enn bulimi - og media tar som noen sa, mer opp anoreksia enn bulimi - så sånn sett er jeg vel enig med deg..

Nå må jeg bare si at jeg har ikke, og har heller ikke hatt noen av delene - så grunnen til at jeg leser diverse innlegg her, er at jeg vil prøve å forstå - og forhåpentligvis tilslutt påvirke ei venninne til å la være....

Ihvertfall... Det at bulimi er mindre godtatt - kan være fordi at der går du aktivt inn for å gjøre noe.. med anorkesi lar du være å gjøre noe... iallfall slik jeg definerer de to.. (bulimi - kaste opp maten, anoreksia - la være å spise..)

Mulig folk derfor tror at bulimi er mer et valg, mens anoreksi er en sykdom..

Vet ikke.. det er bare min teori..

(Jeg sier IKKE at det er sånn..!!)

Uansett så vil jeg ønske alle dere med sf - LYKKE TIL!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei...

Det kan være noe i det du sier, men min erfaring er at både anoreksi og bulimi er noelunde "godtatte", eller at det i alle fall er de folk vet noe om. Tvangsspising derimot er vel en nyere diagnose og folk vet ikke så mye om den.

Jeg for min del føler meg i alle fall ikke tilhørende fordi jeg liksom faller mellom alle stoler. Jeg har litt av alt, en mislykket anorektiker og en mislykket bulimiker...

Når det gjelder anoreksi og bulimi da, så burde jo bulimi i alle fall være godtatt, for det er jo ti ganger så vanlig som anoreksi! Anoreksi er jo den sjeldneste av spiseforstyrrelsene...

For det første er det jo noe "helgenaktig" over å nekte seg mat, det har jo bl.a vært en tradisjon innenfor div.religioner..og en anorektiker greier det de fleste andre ikke gjør-å motstå fristelser..en anorektiker er sterk..

Mens en bulimiker, tvert i mot, ikke greier å motstå en fristelse, men hiver innpå..og i tillegg ser friske mennesker på det som litt skittent med oppkast og slikt..i tillegg er det noe ekkelt over å innta store mengder mat for så å spy den opp,mens store deler av verdens befolkning lever i sult..På toppen av det hele er bulimi som regel usynlig, en bulimiker er som oftest ikke spesielt tynn, og derfor tar ikke folk det alvorlig.."spiseforstyrrelser? du? du ser da så sunn og frisk ut!"...

Jeg gjør som ragazza-er åpen om anoreksien min, men holder kjeft om bulimien som kom i kjølvannet..

Forresten, bulimi er så "vanlig" at folk nærmest ikke regner det som en sykdom..tror 80% av venninnnene mine har prøvd å stikke fingrene i halsen, og mange gjør det "av og til"...omtrent som å ta en paracet mot hodepine,du kvitter deg med litt dårlig samvittighet...*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Å dæven, jeg er helt enig! Bulimi er liksom "skittent", mens anoreksi på en skrudd måte er litt nobelt og edelt... Bare tull selvsagt, men nok til at jeg selv pleier å fortelle folk (når jeg MÅ si noe overhodet) at jeg har hatt anoreksi, mens jeg holder *særdeles* godt kjeft om den etterpåfølgende bulimien. Ville krepert om noen fant ut den biten...

KJære ragazza

Det er viktig at vi jobber for økt kunnskap knyttet til de ulike spiseforstyrrelsene.Selv tror jeg at mange har fordreid bilde av bulimi fordi det ofte gjengis som noe mystisk og ekstremt i media

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Piedra. Jeg kan LOVE deg at bulimi ikke er mere godtatt enn tvangsspising...

Jeg tror anoreksi er mer "godtatt" fordi den er så synlig. Jeg vet ikke om den er farligere enn bulimi, er den det?? Asså, en anoretiker sulter seg jo og får ikke nok næring og alt det der, men får en bulemetiker det da?? De spyr jo opp det de har spist, hvorfor blir ikke de tynnere da?? Jeg skjønner ikke helt det der...men jeg syns iallefall alle sf-ene er like alvorlige, man har det like vondt uansett...følelsene er noenlunde de samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror anoreksi er mer "godtatt" fordi den er så synlig. Jeg vet ikke om den er farligere enn bulimi, er den det?? Asså, en anoretiker sulter seg jo og får ikke nok næring og alt det der, men får en bulemetiker det da?? De spyr jo opp det de har spist, hvorfor blir ikke de tynnere da?? Jeg skjønner ikke helt det der...men jeg syns iallefall alle sf-ene er like alvorlige, man har det like vondt uansett...følelsene er noenlunde de samme...

Jeg vet ikke om følelsene er de samme, sett over litt tid - for meg var i allefall anoreksien mye mer skremmende, og tok nesten livet av meg (enda jeg ikke hadde det SÅ lenge, som mange andre), mens bulimien etterhvert lot seg forene med et *ellers* bra liv. Men det er klart de er like alvorlige, alt i alt. Og begge - pluss tvangsspising - er "ordentlige" sf'er, noe mange ikke skjønner enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om følelsene er de samme, sett over litt tid - for meg var i allefall anoreksien mye mer skremmende, og tok nesten livet av meg (enda jeg ikke hadde det SÅ lenge, som mange andre), mens bulimien etterhvert lot seg forene med et *ellers* bra liv. Men det er klart de er like alvorlige, alt i alt. Og begge - pluss tvangsspising - er "ordentlige" sf'er, noe mange ikke skjønner enda.

hah,bulimi er da skremmende, for plutselig kan man ha spydd masse blod og havne på sykehuset fordi man har svak puls å holder på å dø!!!!!!!!!!it happened to me. Men likevel blir man bare regna for å være en JÆVLA PROVOKATØR når man har d!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...