wondergirl Skrevet 15. desember 2000 Del Skrevet 15. desember 2000 Jeg var hos legen for ca. to måneder siden og tok spirometri i forbindelse med en attest jeg trengte. Jeg oppnådde verdier rundt 380 l/m og etter inhalasjon av Oxis klarte jeg å komme opp i rundt 500 l/m, noe som legen karakteriserte som en klar astma. Jeg har fått flutide og ventoline som jeg tar hver dag. Problemet mitt er at jeg ikke føler meg dårlig, og jeg føler meg ikke tungpustet. Føler aldri at jeg trenger ventoline. Kan man da si at jeg har astma? er diagnosen riktig? Fikk også med meg en PEF-måler hjem som jeg har brukt litt. Noen ganger har jeg pef rundt 520, andre ganger har jeg vært nede i rundt 350. Hvorfor føler jeg meg ikke dårlig? Jeg har ikke lyst til å ta medisiner når jeg ikke føler at jeg trenger det. Er det noen som har noen råd å gi meg ang. sine egne erfaringer med astma? Hvor dårlige pleier dere å være før dere tar ventoline/bricanyl? Jeg har lest noen av de andre innleggene, og noen av dere bruker jo anfallsmedisin to ganger daglig. Kan man da høre hvesing osv?? Jeg føler meg temmelig forvirret ang, min situasjon, men legen min har sagt at jeg skal fortsette med medisiner uansett. Jeg trenger sårt noen synspunkter! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12770-spirometri-og-astmadiagnose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 16. desember 2000 Del Skrevet 16. desember 2000 wondergirl. Det er mulig at noe av forklaringen ligger i at såkalt PEF måling alene kan være et tvilsom grunnlag for å stille diagnosen astma. Selve testen er temmelig følsom for gal teknik. Med manglende symptomer og plager synes jeg du skal snakke med legen din om å ta en pause med medisinene, så en grundigere lungefunksjonsmåling før situasjonen revurderes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12770-spirometri-og-astmadiagnose/#findComment-63067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 16. desember 2000 Del Skrevet 16. desember 2000 Hei Jeg er helt enig i det legen vaar sier, at du kanskje skal ta en ny prat med din egen lege. Naar astmapasienter bruker Ventoline og Bricanyl, saa er det etter behov, altsaa naar de foeler seg tungpustne. Det kan vaere de foeler seg tungpustne under anstrengelse, og da tar de disse medisinene foer de starter trening. Noen foeler ogsaa at de skal tas regelmessig fordi de vet at tungpusten kommer braatt paa, derfor altsaa ganger fire pr. dag, f eks. Andre igjen maa ta disse to (en av dem) medisinene foer de tar den saakalte brune medisinen (Seretide, Flutide, Pulmicort osv). Hosting er ett symptom, hvesing er et annet. Nattlig hosting kan vaere veldig plagsomt, og da hjelper litt langtidsvirkende medisin. Hvesing behoever ikke vaere et symptom hos alle. Det arter seg forskjellig hos mange. Det aa leve med astma er noe man venner seg til, men ikke uten videre. Man maa ha undervisning i det. Om det skulle vise seg at du virkelig har en astma, saa ta kontakt med naermeste sentralsykehus og hoer om de kjenner til en astmaskole, eller snakk med Astma- og Allergiforbundet paa ditt sted. Haaper dette var til litt hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12770-spirometri-og-astmadiagnose/#findComment-63078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.