Gå til innhold

Brokkoli - koke hvor lenge?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla
Skrevet

Skal ha svigers på middag i dag og skal lage brokkoli til.. Liker det ikke selv, så har derfor aldri dampet/kokt det.. Hvor mange minutter? Vet det ikke er lenge, for det er i hvert fall ikke godt hvis den er kokt for lenge..

Så hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kok opp vann og litt salt, hiv oppi brokkolien i buketter, la vannet koke opp på ny ta av platen hell av vannet og server!

Gjest akkurat dette kan jeg
Skrevet

Kjør en prøverunde på en veldig liten porsjon, etter følgende oppskrift:

Bare litt vann i bunnen av stor, vid gryte. Skal ikke på noen måte dekke de store brokkoli-bukettene, det skal dampes, ikke kokes. (ellers blir det vassent!!)

Pass på at vannet fosskoker når du legger oppi,så det damper skikkelig helt fra starten.Deretter kan du skru litt ned på varmen. 6-8 minutter synes jeg er passe mykt, passe fast.

Har du bar ei lita gryte og må legge i lag, pass på at det virkelig damper gjennom alle lagene!

Mmmm!

Ulv I Faarikaal
Skrevet

Det er personlig smak, jeg liker dem "al dente" dvs nesten ikke kokt.

Problemet er stælken, samme som blomkål, skjær den helt av eller splitt den opp i tynne strimler før koking, så blir den ikke så hard og treen i forhold til resten.

Gamle folk har et litt anstrengt forhold til rå grønnsaker, og anser det for nesten uspiselig. Jeg mener at nesten alle grønnsaker kan/bør spises halvkokt. F eks poteter må kokes skikkelig selvsagt, de inneholder også en gift like under skallet som blir brutt ned og forsvinner ved koking.

Skrevet

Bruker du et par-fem korn med hjortetakk (hornsalt) i vannet blir brokkolien knall-grønn og dritdelikat. (Ikke bruk for mye, bare en liten knivsodd)

Har du ikke bruker du havsalt.

Vanlig koksalt gjør den blass i fargen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...