Gå til innhold

Gravid med angst og depresjoner


Gjest Beate

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er gravid i uke 25, og sliter nå veldig med angst og depresjoner. Jeg har til nå tatt en sobril når anfallene har kommet, ca 10 sobril i måneden.

Men i de tre siste ukene har jeg hatt store depresjoner og mange panikkanfall, så sobril er ikke lenger en god nok løsning.

Jeg vurderer å gå tilbake til Seroxat som jeg har brukt i mange år før jeg ble gravid. Hvordan kan dette evt. skade barnet mitt? Er det bedre for barnet om jeg lider meg videre med dype depresjoner og panikkanfall, eller er det bedre for barnet om jeg begynner med Seroxat igjen, og kommer meg psykisk ovenpå igjen?

Dette gjelder jo også når barnet blir født, for jeg føler at jeg tapper meg helt for krefter, og ikke vil kunne ta meg godt av barnet etter at det er blitt født. Når jeg har anfallene nå, tar jeg en sobril og sovner helt utmattet. Dette kan jeg jo ikke gjøre når jeg har fått babyen.

Finnes det noe sted på nettet der man kan lese om flere som har samme problemer, eller evt. chatte med andre som er i samme situasjon? Jeg føler meg så alene om å ha det sånn, men det finnes vel flere?

Dette ble mye på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag tycker absolut att du skall ta kontakt med din doktor och disskutera dina problem med honom/henne. Då får du förhåppningsvis svar på alla dina frågor och funderingar. Du skulle också behöva någon samtalsperson att ventilera dina bekymmer med. Detta kanske din doktor kan ordna? Seroxat rekomenderas inte till gravida. Du skall därför inte ta dessa tabletter, utan att disskutera med din doktor först. Doktorn får då avgjöra vad som är bäst för just dig. Jag har stor förståelse för att du har det jobbigt med dig själv, men det finns stor förhåppning om att du kan få hjälp med detta. Ring din doktor redan i morgaon. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tillater meg å kopiere inn et innlegg jeg skrev 12.12 på forum for allmennmedisin:

Seroxat (SSRI) og graviditet

I et nylig utkommet hefte skriver landets to fremste eksperter (Overlege Jan Øystein Berle, Bergen og Overlege dr.med. Olav Spigset) dette om SSRI og graviditet:

Selektive serotoninreopptakshemmere.

I løpet av de siste årene har det tilkommet en god del informasjon når det gjelder selektive serotoninreopptakshemmere (SSRI). Det finnes mest dokumentasjon på fluoxetin (Fontex), inklusive systematiske studier der langt over tusen kvinner er fulgt opp. I disse studiene har man ikke sett tegn til noen overhyppighet av alvorlige misdannelser. I en av studiene er det påvist en lett økt risiko for mindre misdannelser, men i denne studien var også kvinnene i fluoxetingruppen eldre enn dem som inngikk i kontrollgruppen. Man kan derfor ikke vektlegge dette resultatet i særlig grad. Dokumentasjonen for andre SSRI-preparater er mer beskjeden.

For citalopram (Cipramil)er det i litteraturen rapportert data på rundt 400 kvinner som har vært eksponert i første trimester og det har ikke vært noen tendens til økt risiko for misdannelser. Tilsvarende tall for paroxetin (Seroxat) er 200-250, for sertralin (Zoloft) 150-200 og for fluvoxamin (Fevarin)rundt 100. Heller ikke for disse legemidlene er det påvist noen økt risiko for misdannelser. Det finnes dermed ikke data som viser at det er noen forskjell mellom de ulike SSRI-preparatene når det gjelder risiko for fosterskade, idet man ikke har kunnet påvise noen økt risiko for misdannelser for noen av dem. Siden det er fluoxetin som er best studert, er det imidlertid dette preparatet man kan uttale seg om med størst grad av sikkerhet. Hvis kvinnen tidligere har hatt god effekt av et bestemt SSRI, kan man overveie å bruke det samme midlet også når hun er gravid. Man bør alltid vurdere eventuelle kliniske fordeler og ulemper for de ulike preparatene på individuell basis opp mot sikkerheten på de data som finnes når det gjelder påvirkning på fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...