Gjest Aina E Skrevet 16. desember 2000 Del Skrevet 16. desember 2000 Atle har: Astma, Atopisk eksem, Mollusker og han reagerer plutselig med knallrødt utslett rundt munnen av og til. Jeg har trodd det kom av smokk, men nå bruker han så og si ikke smokk lenger. Problemet er at det ofte dukker plutselig opp og jeg greier ikke å finne ut hva han har spist når det skjer. Vi har stusset på om det kan være sitrus, men han kan jo drikke sana-sol o.l.? Appelsiner virker det som han reagerer skikkelig på. Noen ganger som han har fått pastiller med knallfarger (røde GOMP, syrlige gule eller røde sukkertøy o.l.) har det også dukket opp. Utslettet tørker liksom inn etter en dag eller to og da ser det ut som om han går og sleiker seg rundt munnen og leppene er skikkelig såre og sprukne. Jeg smører for harde livet og det hjelper litt med Vitapan har jeg funnet ut... Hva slags konklusjon kan jeg trekke? Hva bør jeg unngå å gi han? Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12778-allergisk-3-%C3%A5ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 16. desember 2000 Del Skrevet 16. desember 2000 Kjære Aina E Det du beskriver er helt typisk for atopisk eksem, det dukker opp plutselig rødt utslett som klør, er tørt og kan sprekke. Av og til kan du se sammenheng med at han har spist f.eks. citrusfrukter, andre ganger er det umulig å finne en klar sammenheng. Både citrusfrukter, tomater, jordbær og kraftig farget godteri kan forverre eksem, men det er ikke årsaken til eksemet. Når Atle har mye eksem bør du være tilbakeholden med å gi ham slike ting - han kan kanskje tåle litt appelsin eller clementin når han er i en god fase. Andre ting som kan forverre eksem er tørr luft, støv, tobakksrøyk og, for de som er allergiske mot dyr, dyrehår. Du kan lese mer om atopisk eksem ved å søke i artikler på doktoronline. Julen med mange uvante lukter, mye frukt, nøtter osv. kan være plagsomt for barn med atopisk eksem, vær ekstra påpasselig med å smøre ham godt og unngå å gi ham ting du ser han reagerer på. Lykke til og god jul. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12778-allergisk-3-%C3%A5ring/#findComment-63019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.