Gå til innhold

Vise seg fram på DOL


Gjest selje

Anbefalte innlegg

I virkeligheten (jaja, så RL, da)synes det nokså lett hva/hvem man er: hårfasong, ansikt, klesstil, bil osv

Her på DOL er det bare skrifta som synes.

Det er påfallende mange (med mindre en eller to skifter nick) som bryr seg mer med rettskrivingen her enn innholdet i det som blir skrevet.

Et påtrengende behov for å hevde seg, her hvor bare skrifta syns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slutta å si fra om skrivefeil på nett, fordi jeg vet at det er dødsirriterende. Nesten like irriterende å bli retta på som det er å se andre skrive fatale feil.

Sist jeg gjorde det var da en doler hadde skrevet nyskjerrig i tre forskjellige anledninger, da ville jeg personen bare godt ved å fortelle at det ikke skrives sånn. Det er noe annet å skrive et ord feil hver gang og å ha en liten tastefeil.

Uansett... Jeg tror ikke folk gjør det for å vise seg fram, men fordi man vil en annen det beste ved å lære han/hun hvordan man skriver det rett. Og selvfølgelig av og til går det faen i en og vil være litt irriterende.

For noen av oss har rettskriving endel å si, og jeg har problemer med å ta folk/bedrifter seriøst hvis det er masse feil. F.eks her om dagen var det en link her til en tatto-sjappe som skrev "annsikt", og det gir liksom ikke et godt inntrykk.

Men hvis man trenger å rette på skrivefeil for å vise seg fram, da har man veldig lite annet å skryte av at man kan noe om.

Så jeg tror nok kanskje du tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slutta å si fra om skrivefeil på nett, fordi jeg vet at det er dødsirriterende. Nesten like irriterende å bli retta på som det er å se andre skrive fatale feil.

Sist jeg gjorde det var da en doler hadde skrevet nyskjerrig i tre forskjellige anledninger, da ville jeg personen bare godt ved å fortelle at det ikke skrives sånn. Det er noe annet å skrive et ord feil hver gang og å ha en liten tastefeil.

Uansett... Jeg tror ikke folk gjør det for å vise seg fram, men fordi man vil en annen det beste ved å lære han/hun hvordan man skriver det rett. Og selvfølgelig av og til går det faen i en og vil være litt irriterende.

For noen av oss har rettskriving endel å si, og jeg har problemer med å ta folk/bedrifter seriøst hvis det er masse feil. F.eks her om dagen var det en link her til en tatto-sjappe som skrev "annsikt", og det gir liksom ikke et godt inntrykk.

Men hvis man trenger å rette på skrivefeil for å vise seg fram, da har man veldig lite annet å skryte av at man kan noe om.

Så jeg tror nok kanskje du tar feil.

Er du norsk, skal du kunne norsk.

Selv om jeg sikkert slurver av og til selv i kampens hete.

Og du lærte meg jo til og med gefülen, Åsemor! *klappe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det rett og slett har sammenheng med at det for noen, også meg, "skjærer seg" skikkelig når man ser et innlegg med masse slurvete skrivefeil.

Da skiller jeg klart mellom dyslektiske feil, og slurv. De er lett å skille fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slutta å si fra om skrivefeil på nett, fordi jeg vet at det er dødsirriterende. Nesten like irriterende å bli retta på som det er å se andre skrive fatale feil.

Sist jeg gjorde det var da en doler hadde skrevet nyskjerrig i tre forskjellige anledninger, da ville jeg personen bare godt ved å fortelle at det ikke skrives sånn. Det er noe annet å skrive et ord feil hver gang og å ha en liten tastefeil.

Uansett... Jeg tror ikke folk gjør det for å vise seg fram, men fordi man vil en annen det beste ved å lære han/hun hvordan man skriver det rett. Og selvfølgelig av og til går det faen i en og vil være litt irriterende.

For noen av oss har rettskriving endel å si, og jeg har problemer med å ta folk/bedrifter seriøst hvis det er masse feil. F.eks her om dagen var det en link her til en tatto-sjappe som skrev "annsikt", og det gir liksom ikke et godt inntrykk.

Men hvis man trenger å rette på skrivefeil for å vise seg fram, da har man veldig lite annet å skryte av at man kan noe om.

Så jeg tror nok kanskje du tar feil.

Jeg er også blant de som irriterer meg over skrivefeil.

Da mener jeg ikke tilfeldige tasteslurv eller folk som sliter generelt, men ellers dyktige "skribenter" som har noen små standardfeil som går igjen hele tida.

Ett godt eksempel på det, er fyllt. Noen skriver konsekvent det, uten å ha reflektert over forskjellen på fullt og fylt. Det samme gjelder ordet som du nevner - nyskjerrig.

For min egen del ville jeg satt pris på en sånn "korrigering", men det er ikke alle som reagerer likt. Jeg har for eksempel gått rundt i hele mitt voksne liv og trodd at det heter triologi og ikke trilogi. Når jeg ble gjort oppmerksom på det av en kollega, tok jeg det med en god latter og var glad for å få perfeksjonert meg videre(!). Hehe.

Men, vi har jo forskjellige interesser, og språk er altså en av mine... (Og jeg tror altså på ingen måte at jeg er feilfri, jeg heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også blant de som irriterer meg over skrivefeil.

Da mener jeg ikke tilfeldige tasteslurv eller folk som sliter generelt, men ellers dyktige "skribenter" som har noen små standardfeil som går igjen hele tida.

Ett godt eksempel på det, er fyllt. Noen skriver konsekvent det, uten å ha reflektert over forskjellen på fullt og fylt. Det samme gjelder ordet som du nevner - nyskjerrig.

For min egen del ville jeg satt pris på en sånn "korrigering", men det er ikke alle som reagerer likt. Jeg har for eksempel gått rundt i hele mitt voksne liv og trodd at det heter triologi og ikke trilogi. Når jeg ble gjort oppmerksom på det av en kollega, tok jeg det med en god latter og var glad for å få perfeksjonert meg videre(!). Hehe.

Men, vi har jo forskjellige interesser, og språk er altså en av mine... (Og jeg tror altså på ingen måte at jeg er feilfri, jeg heller.)

Litt post festum, men: det e rnoe med tonen, for å si det sånn. Han som var så forelska her i går, han ble grundig dukket, gjorde han ikke? Av enkelte. Landsens gutt, som han visst var, i følge noen her. Visste ikke forskjell på eg og jeg, kunne ikke ordlegge seg.

Essensen var jo det at han hadde forelska seg ved første blikk, men var redd for å bli avvist om han sa det til henne.

Og så svarte (ikke alle) mange her med nettop det: ædabæda, vi ser straks at du er landsens, elle rverre, nynorsking, og du kan ikke skrive men det kan vi.

Han fikk nok mot, ja!

Det er noe med sammenhengen, dere retteglade! Jeg er interessert i språk sjøl, og irriterer meg til døde over dårlig norsk f.eks. i aviser. men jeg bryr meg ikke om det her.

For å være litt klisjéaktig, er DOL mer et - skal vi si, hjertespråk, i blant?

Og akkurat da passer det seg dårlig med pekefingeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt post festum, men: det e rnoe med tonen, for å si det sånn. Han som var så forelska her i går, han ble grundig dukket, gjorde han ikke? Av enkelte. Landsens gutt, som han visst var, i følge noen her. Visste ikke forskjell på eg og jeg, kunne ikke ordlegge seg.

Essensen var jo det at han hadde forelska seg ved første blikk, men var redd for å bli avvist om han sa det til henne.

Og så svarte (ikke alle) mange her med nettop det: ædabæda, vi ser straks at du er landsens, elle rverre, nynorsking, og du kan ikke skrive men det kan vi.

Han fikk nok mot, ja!

Det er noe med sammenhengen, dere retteglade! Jeg er interessert i språk sjøl, og irriterer meg til døde over dårlig norsk f.eks. i aviser. men jeg bryr meg ikke om det her.

For å være litt klisjéaktig, er DOL mer et - skal vi si, hjertespråk, i blant?

Og akkurat da passer det seg dårlig med pekefingeren.

Jeg tror vi er enige, folk må få skrive uten at angsten for feil henger over og sperrer.

Det jeg prøvde å få fram var at i de tilfeller jeg ser at folk er dyktige til å skrive, men har "misforstått" skrivemåten på ett og annet ord, tenker jeg at de kanskje ville satt pris på at noen tipsa om det. Jeg vet bare at jeg ville likt det selv, og så er det det med at på seg selv kjenner man andre, osv.

Men - som sagt - jeg har aldri korrigert noen her.

(Og den tråden om han som var forelska, har jeg ikke lest.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi er enige, folk må få skrive uten at angsten for feil henger over og sperrer.

Det jeg prøvde å få fram var at i de tilfeller jeg ser at folk er dyktige til å skrive, men har "misforstått" skrivemåten på ett og annet ord, tenker jeg at de kanskje ville satt pris på at noen tipsa om det. Jeg vet bare at jeg ville likt det selv, og så er det det med at på seg selv kjenner man andre, osv.

Men - som sagt - jeg har aldri korrigert noen her.

(Og den tråden om han som var forelska, har jeg ikke lest.)

Ikke uenig i sak med deg, Gyda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også blant de som irriterer meg over skrivefeil.

Da mener jeg ikke tilfeldige tasteslurv eller folk som sliter generelt, men ellers dyktige "skribenter" som har noen små standardfeil som går igjen hele tida.

Ett godt eksempel på det, er fyllt. Noen skriver konsekvent det, uten å ha reflektert over forskjellen på fullt og fylt. Det samme gjelder ordet som du nevner - nyskjerrig.

For min egen del ville jeg satt pris på en sånn "korrigering", men det er ikke alle som reagerer likt. Jeg har for eksempel gått rundt i hele mitt voksne liv og trodd at det heter triologi og ikke trilogi. Når jeg ble gjort oppmerksom på det av en kollega, tok jeg det med en god latter og var glad for å få perfeksjonert meg videre(!). Hehe.

Men, vi har jo forskjellige interesser, og språk er altså en av mine... (Og jeg tror altså på ingen måte at jeg er feilfri, jeg heller.)

Ser ikke bort fra at jeg skriver/sier triologi jeg heller...

Da jeg kom ut i jobb, klarte noen av mine kolleger nesten overbevise meg om at det heter "Nippler", "muttrer" o.s.v. Men et feilskrevet ord blir ikke riktig fordi om 95% av arbeidstakerne i en bedrift og omtrent like mange av leverandørene og kundene staver det feil! Det har kommet seg litt i de senere år, p.g.a. at folk stort sett har mer utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også blant de som irriterer meg over skrivefeil.

Da mener jeg ikke tilfeldige tasteslurv eller folk som sliter generelt, men ellers dyktige "skribenter" som har noen små standardfeil som går igjen hele tida.

Ett godt eksempel på det, er fyllt. Noen skriver konsekvent det, uten å ha reflektert over forskjellen på fullt og fylt. Det samme gjelder ordet som du nevner - nyskjerrig.

For min egen del ville jeg satt pris på en sånn "korrigering", men det er ikke alle som reagerer likt. Jeg har for eksempel gått rundt i hele mitt voksne liv og trodd at det heter triologi og ikke trilogi. Når jeg ble gjort oppmerksom på det av en kollega, tok jeg det med en god latter og var glad for å få perfeksjonert meg videre(!). Hehe.

Men, vi har jo forskjellige interesser, og språk er altså en av mine... (Og jeg tror altså på ingen måte at jeg er feilfri, jeg heller.)

Desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er

riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge

boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lesbar selv om de andre

bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver

eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er

riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge

boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lesbar selv om de andre

bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver

eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet...

Hehe! Og helt lesbart var det jo også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig interessant å diskutere fenomenet dårlig ortografi og gjengangerfeil. Samt diverse annet som har med språk å gjøre. Men jeg prøver å la være å rette på folk direkte. Skjønner at det kan være irriterende, selvom det er godt ment.

Et eksempel, nylig lest: Det er en som skriver at dama hans ikke har opplevd orgasme under sex før. Hm. Hvor skulle hun ellers oppleve orgasme? Eller mener han under samleie?

I går leste jeg: Å gå offentlig (go public). Det heter da å gå ut offentlig på norsk?

Så er det veldig mange som alltid skriver ett. De skiller altså ikke mellom et og ett.

Det er veldig interessant å oberservere slike ting. Og alle de direkte oversettelsene fra engelsk tar snart overhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også blant de som irriterer meg over skrivefeil.

Da mener jeg ikke tilfeldige tasteslurv eller folk som sliter generelt, men ellers dyktige "skribenter" som har noen små standardfeil som går igjen hele tida.

Ett godt eksempel på det, er fyllt. Noen skriver konsekvent det, uten å ha reflektert over forskjellen på fullt og fylt. Det samme gjelder ordet som du nevner - nyskjerrig.

For min egen del ville jeg satt pris på en sånn "korrigering", men det er ikke alle som reagerer likt. Jeg har for eksempel gått rundt i hele mitt voksne liv og trodd at det heter triologi og ikke trilogi. Når jeg ble gjort oppmerksom på det av en kollega, tok jeg det med en god latter og var glad for å få perfeksjonert meg videre(!). Hehe.

Men, vi har jo forskjellige interesser, og språk er altså en av mine... (Og jeg tror altså på ingen måte at jeg er feilfri, jeg heller.)

NYSGJERRIG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst er

riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de øvirge

boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lesbar selv om de andre

bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser hver

eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet...

Hei, jeg lo godt av denne ja!!

Jeg er helt enig med deg da!!!

Man er , jeg er i alle fall, veldig gira når jeg skriver her på forum, så det hender seg ofte at det kan bli en del småfeil gitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Og helt lesbart var det jo også!

Ja den er morsom :o) Men det er ikke jeg som har æren da, fikk den på mail engang.

Den passet jo ypperlig her da. Tror mange skriver fort fordi de er ivrige og da blir det litt sånn "feli" da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...