Gå til innhold

Hvordan fordeler dere utgiftene?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mrxx

7

• Vincent

4

• Gemini

3

• mysteria

3

Mest aktive i denne tråden

Vi har felles konto, har hatt det i alle år (siden vi var studenter). Dette har fungert både med lav inntekt, høyere inntekt, en inntekt, to inntekter, uten barn og nå med barn.

Begge lønningene kommer inn på samme konto, alle faste større utgiter går ut med autogiro. Resten benytter vi fritt til egne og felles utgifter, men må selvsagt snakke sammen om større innkjøp utenom det vanlige.

Hadde nok ikke fungert med en _veldig_ trang økonomi, for det må være romslig nok til at begge kan kjøpe med seg noen cder eller en bok med hjem og oppleve at den andre har gjort det samme.

Vi har felles konto, har hatt det i alle år (siden vi var studenter). Dette har fungert både med lav inntekt, høyere inntekt, en inntekt, to inntekter, uten barn og nå med barn.

Begge lønningene kommer inn på samme konto, alle faste større utgiter går ut med autogiro. Resten benytter vi fritt til egne og felles utgifter, men må selvsagt snakke sammen om større innkjøp utenom det vanlige.

Hadde nok ikke fungert med en _veldig_ trang økonomi, for det må være romslig nok til at begge kan kjøpe med seg noen cder eller en bok med hjem og oppleve at den andre har gjort det samme.

Kan skrive under på det bunny sier, siden vi alltid har gjort det på samme måte. Eneste kommentar er at jo, det fungerer med _veldig_ trang økonomi også, fordi man da rett og slett ikke har råd til å kjøpe seg en ekstra bok eller cd f.eks uansett.

Situasjoner hvor det derimot antagelig fungerer dårlig er om den ene i et forhold mangler økonomisk sans totalt, og ikke er villig til å skjerpe seg.

Vi har hver vår lønnskonto, samt en felles regningskonto og en felles matkonto (fast trekk til disse ved lønning). Vi har ganske likt lønnsnivå, og deler derfor 50/50. Matkontoen har vi hvert vårt minibankkort til, slik at begge kan handle inn ved behov (selv om det i praksis er meg som stort sett kjøper mat etc.). Det som blir stående igjen på våre respektive lønnskonti disponerer vi fritt uten å måtte diskutere med den andre før man kjøper noe.

Gjest fortelleren

I starten fordelte vi utgiftene sånn ca 50 / 50, dvs vi har aldri regnet på kroner og øre, men tatt noen regninger hver, betalt hver vår gang i butikken, osv. Aldri noe slavisk mønster, aldri noe "du skylder meg 134,50 for maten i går".

Vår filosofi var at vi skulle sitte igjen med omtrent like mye. Vi var (og er) begge to i fast jobb og 100 % stilling, og det virket urimelig om den ene skulle sitte igjen med mye mer enn den andre.

Etterhvert fikk vi en felles regningskonto, fortsatt hver vår lønningskonto, men vi overfører faste beløp til regningskontoen - som selvsagt brukes til å betale alle regninger. Dvs både "felles" regninger som huslån, telefon, strøm, og "personlige" regninger som mobiltelefon, bokklubb, CD-klubb, osv.

Fortsatt har vi hver vår lønningskonto, og hvert vårt bankkort, og dagligvarer betales av den som handler. Og er det tomt på kontoen så tar man ganske enkelt den andres kort.

Med andre ord- en helt felles økonomi, hvor ingen kan "spare" alene og alt går til fellesskapet, men hvor vi har beholdt "styringsretten" over hver vår konto med hvert vårt bankkort.

Annonse

Kan skrive under på det bunny sier, siden vi alltid har gjort det på samme måte. Eneste kommentar er at jo, det fungerer med _veldig_ trang økonomi også, fordi man da rett og slett ikke har råd til å kjøpe seg en ekstra bok eller cd f.eks uansett.

Situasjoner hvor det derimot antagelig fungerer dårlig er om den ene i et forhold mangler økonomisk sans totalt, og ikke er villig til å skjerpe seg.

Det har du helt sikkert rett i!

Hun betaler litt i husleie pr. måned og kjøper bittelitt mat. Ellers betaler jeg alt. Resten av husleia, maten, alle faste utgifter som strøm og kommunale avgifter, klær til barna og meg selv, alt som har med bilene å gjøre og annet forbruk, pluss alle forsikringer osv, osv.

Bare bensinutgiftene våre utgjør ca. 3.000,- pr. måned.

Vi har hver vår konto men hun bruker mitt kort, myyye. Jeg har aldri brukt hennes.

Faen steike så godt hun har det, hehe.

Annonse

Jeg er student, og han jobber. Vi har ikke felles økonomi, og kommer neppe til å få det heller, da ingen av oss ønsker det. Jeg ser ærlig talt ikke helt poenget, det går da utmerket ann å ordne økonomien uten at begge lønninger skal samles på samme konto. Det jeg derimot kunne tenke meg er en felles konto hvor en viss prosentandel av våre lønninger settes inn hver mnd, og derfra betales felles utgifter, men det venter vi litt med. Det er hans leilighet, så han betaler på lånet. Ellers betaler vi regningene som står i vårt eget navn, enkelt og greit. Bytter på å ta ukeshandel. Han betaler jo selvsagt mest av de faste utgiftene siden han tjener bra og jeg bare har lån/stipend, men det kommer jo til å endre seg etterhvert. Vi driver ikke å teller etter regningene slik at vi absolutt MÅ betale den riktige prosentandelen i forhold til det vi tjener, det blir litt for teit for oss, det blir mer sånn omtrentlig. Fungerer bra for oss i allefall.

Hun betaler litt i husleie pr. måned og kjøper bittelitt mat. Ellers betaler jeg alt. Resten av husleia, maten, alle faste utgifter som strøm og kommunale avgifter, klær til barna og meg selv, alt som har med bilene å gjøre og annet forbruk, pluss alle forsikringer osv, osv.

Bare bensinutgiftene våre utgjør ca. 3.000,- pr. måned.

Vi har hver vår konto men hun bruker mitt kort, myyye. Jeg har aldri brukt hennes.

Faen steike så godt hun har det, hehe.

Hm - noen som har det ja... ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...