Gå til innhold

Magesmerter - hva kan det være?


neitakk

Anbefalte innlegg

Jeg fikk for snart 2 uker siden urinveisinfeksjon. Den ble så kraftig innen penicilinen virket at jeg lå og grein av smerter i magen og underlivet. Legevakten sa at dette var normalt, men ingen så noen gang urinprøve av meg, da jeg fikk resepten over telefon. Det tok 5 dager før urinveisinfeksjonen ga seg så og si helt. Så 3/4 dager etter det igjen fikk jeg smerter i magen. Helt nederst på begge sider ved hoftebeina og ned mot venusberget (eller hva det nå skal kalles).

Jeg fikk p-sprøyte for 3 mnd siden og skal ta en til neste uke. Men legen er ikke tilstede før på fredag. Og den andre legen i kommunen har jeg gått til før og stoler ikke på.

Hva kan det være som er feil?

Bør jeg komme meg til lege så fort som mulig? (jeg klarer ikke alltid å reise meg eller å gå normalt pga smertene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit, da har jeg vært på legevakta etter mas fra et par venninner av meg.

De siste gangene jeg har vært syk og gått til legen har de ikke funnet noe på testene sine og sendt meg hjem med sykemelding for noen dager. Derfor ville jeg egentlig ikke til lege nå heller - i redsel for at de ikke skulle finne noe (eller finne noe jeg ikke likte).

Det endte med kort ventetid sa de - det ble 2 timer for de glemte meg alene på venterommet... Og etter litt kjenning, lytting på lungene og en urinprøve vet jeg nå at jeg ikke er gravid (selv om legen stusset på at jeg ikke hadde hatt mensen siden april - selv med p-sprøyte).

De fant ingenting på prøvene og han "regnet ikke med at det var noe alvorlig". Men siden jeg hadde hatt urinveisinfeksjon for 2 uker siden, så ville han sette meg på en ny penicilinkur.

Så nå sitter jeg er oppgitt og forbanna. Jeg føler meg ikke en dritt klokere. Og like nervøs for at det kan være noe med livmoren/egglederne. Noe mer får jeg ikke vite før ut i neste uke når penicilinen forhåpentligvis virker. Til da får jeg døtte i meg Paracet så jeg i det minste kanskje klarer å gå normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Greit, da har jeg vært på legevakta etter mas fra et par venninner av meg.

De siste gangene jeg har vært syk og gått til legen har de ikke funnet noe på testene sine og sendt meg hjem med sykemelding for noen dager. Derfor ville jeg egentlig ikke til lege nå heller - i redsel for at de ikke skulle finne noe (eller finne noe jeg ikke likte).

Det endte med kort ventetid sa de - det ble 2 timer for de glemte meg alene på venterommet... Og etter litt kjenning, lytting på lungene og en urinprøve vet jeg nå at jeg ikke er gravid (selv om legen stusset på at jeg ikke hadde hatt mensen siden april - selv med p-sprøyte).

De fant ingenting på prøvene og han "regnet ikke med at det var noe alvorlig". Men siden jeg hadde hatt urinveisinfeksjon for 2 uker siden, så ville han sette meg på en ny penicilinkur.

Så nå sitter jeg er oppgitt og forbanna. Jeg føler meg ikke en dritt klokere. Og like nervøs for at det kan være noe med livmoren/egglederne. Noe mer får jeg ikke vite før ut i neste uke når penicilinen forhåpentligvis virker. Til da får jeg døtte i meg Paracet så jeg i det minste kanskje klarer å gå normalt.

Svar til neitakk

Jeg kan ikke helt oppfatte om du har vært syk i to uker eller lengre tid, om det er noe som kommer eller går ('de siste gangene' ??) og ikke opplyser du din alder. Jeg tør derfor ikke komme med annet forslag enn at du oppsøker din faste lege så fort det er mulig for en skikkelig undersøkelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til neitakk

Jeg kan ikke helt oppfatte om du har vært syk i to uker eller lengre tid, om det er noe som kommer eller går ('de siste gangene' ??) og ikke opplyser du din alder. Jeg tør derfor ikke komme med annet forslag enn at du oppsøker din faste lege så fort det er mulig for en skikkelig undersøkelse.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Tusen takkf for svar! Jeg skal forklare meg litt nærmere.

De tidligere gangene jeg har vært hos lege har det vært for andre plager - helt andre plager. Men fordi de ikke har funnet noe og jeg har åpenbare symptomer på et eller annet, så har jeg nå blitt "redd" for å gå til legen før noen overtaler meg eller jeg har veldig vondt.

For to uker siden fikk jeg urinveisinfesjon og etter mange timer med legeleting (feriestengt i hele kommunen), så snakket jeg med en legevaktslege som sendte en resept til apoteket etter å ha snakket med meg i 2 minutter på telefonen. Noen timer senere - ca. et døgn etter at jeg merket noe var galt fatt - fikk jeg ulidelige smerter i magen og trodde den skulle vrenge seg. Jeg gråt av smerte, men legevakten i Oslo (som ikke var den samme som jeg fikk resepten av) sa at store smerter var normalt. 1 time og 2 Paracet senere var smertene betydelige mindre.

Jeg fikk Selexid i 5 dager (5 tabletter om dagen), men plagene vedvarte så smått. Da de tiltok dro jeg på legevakten i Oslo, men de mente jeg ikke var syk nok og ba meg komme tilbake neste dag med urinprøve. Jeg klarte meg med de smertene jeg hadde og dro ikke tilbake. Så etter noen dager tiltok smertene i magen - uten at jeg føler noen trang til å tisse mer enn vanlig og det svir heller ikke.

Nå har jeg et konstant trykk nederst i magen. Legevaktslegen (som venninna mi overtalte meg å dra til) tok i går en urinprøve og kjente litt på magen min før han sa at han ikke trodde det var noe alvorlig og så ga han meg penicilin for å se om det hjalp.

Er det virkelig mulig å fastslå at det ikke er noe galt med livmoren/egglederne (eller hva nå enn annet som er nederst i magen) på en urinprøve?

Kan man ha vondt på sidene av magen når det er urinveisinfeksjon?

I alle fall går jeg på penicilin igjen nå. Og jeg skal få p-sprøyte denne uka. Så om smertene ikke forsvant i løpet av 2-3 dager sa legevaktslegen at jeg burde oppsøke annen lege. Jeg er bare så urlig, for jeg føler ikke at disse smertene har noe med urinveisinfeksjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...