Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk for 2 uker siden fjernet en føflekk på armen som ikke var veldig stor, men ganske mørk. Legen fjernet den med en gang og sendte prøver til sykehuset for udersøkelse. I dag fikk jeg brev om at det var forandringer i den, men at det ikke var utviklet seg til føflekk-kreft. Den var og fjernet med så god margin at alt var borte.

Mitt spørsmål er da, om jeg hadde gått mye lenger med denne, hadde det da utviklet seg til kreft, eller er det umulig og si? Kan det være forandringer i flekkene uten at det utvikler seg til kreft?

Vil dette ha noe og si for fremtiden, at det lett kan oppstå forandringer i andre føflekker jeg har? Er jeg med dette disponert for og få føflekk kreft en eller annen gang? Har det noe sammenheng med jeg har større fare for og få andre typer kreft siden det var endringer i den føflekken jeg fjerna? Jeg har for 3 år siden fjernet en følekk på foten, den hørte jeg aldri noe om at detr var noen forandring i. Dem jeg fjernet senest, kan jeg liksom ikke huske og ha hatt så lenge, men den på foten hadde jeg hatt i alle år, har den en sammenheng at nye flekker spm dukker opp, oftest el farlige?

Mvh ossa24

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12805-f%C3%B8flekker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære ossa 24.

Det synes å foreligge to muligheter.Det mes sannsynlige er at undersøkelsen vise celleforandringer i føflekken,men at det ikke var snakk om kreft.Den andre muligheten var at det forelå et såkalt Basocellulært carcinom som er en kreftform,men en fredelig sådan som er behandlet når føflekken er borte.Det er vanskelig for meg å uttalte meg om celleforandringene kunne ha gått videre til kreft.Det kan være forandringer i føflekkene uten at det går videre til kreft.Som alle andre bør du være forsiktig med soling og bruke faktor.Jeg tror ikke du skal være mer redd enn andre for utvikling av hudkreft el.andre former for kreft.Jeg vil anbefale at du tar dette opp med legen din som har svaret på histologiundersøkelsen av føflekken.Du har rett i at nye flekker som dukker opp er mer suspekte enn gamle.Videre skal du være obs.på farge,utbredning,lokalisasjon,blødning osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/12805-f%C3%B8flekker/#findComment-63174
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...