Gå til innhold

abortpille??


justwonder

Anbefalte innlegg

jeg har ikke fått mensen, og er urolig for at jeg er gravid(igjen..) har datter på 1 år og ønsker ikke flere barn enda. lurer på om det er mulig å få tak i denne pillen? bor i tromsø.. og hva er eventuelt prisen? må man ha resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg tror du blander "angrepillen" og "abortpillen".

Angrepillen kan kun brukes de første 72 timene etter samleie. Du får den på apoteket uten resept, men det er formodentlig for sent nå.

Abortpillen brukes til medisinsk abort på sykehus. Medisinsk abort er et alternativ til kirurgisk ("vanlig") abort, og du kan få medisinsk abort inntil 8 uker og seks dager. Kirurgisk abort kan du få inntil 12. uke (18 i noen tilfeller).

Det beste er nok en graviditetstest for å fjerne usikkerheten. De få du på apoteket til ca 100 kr.

Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om å gjøre den reseptfri, men jeg vet ikke om det har skjedd enda. Men den skal taes innen 72 timer etter samleie. Så kan hende du er litt sent ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er to begreper vi må skjelne mellom.

Angrepillen tas innen 72 timer etter en samleie uten beskyttelse, den kan kjøpes uten resept.

Abortpillen tas når graviditet foreligger (innen uke 9 av svangerskapet). Man må da 'begjære' abort på vanlig vis til sykehus og får tabletter i stedet for utskraping under narkose.

Du bør sjekke om du er gravid med en test og så søke lege for abort hvis du er uønsket gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var snakk om å gjøre den reseptfri, men jeg vet ikke om det har skjedd enda. Men den skal taes innen 72 timer etter samleie. Så kan hende du er litt sent ute...

Hei,

Det var ANGREpillen (ikke abortpillen) som ble reseptfri, og som skal tas innen 72 timer.

"Abortpillen" (som egentlig er en kombinasjon av tabletter og stikkpiller) brukes for å fremprovosere en abort på sykehus.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...