Gå til innhold

Erfaring med varmepumpe?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har det ikke, men jeg har varmegenvinner.

En luft til luft varmepumpe har den dårligste virkningsgraden av varmepumpene. Men det betyr ikke at den er dårlig. Det er bare det at har mindre effekt jo kaldere det er.

En luft til luft varmepumpe tar varmen fra utelufta og sender den inn i huset.

Da sier det seg selv at jo kaldere det er ute, jo mindre varme kan det hentes ut av utelufta.

Det beste er å hente varmen fra bakken eller sjøvann, som holder mye jevnere og høyere temperatur.

Men det kommer an på hvor du bor i landet og hvilket temperaturer det er der du bor. Men den er ideell på høst og vår, men på det aller kaldeste på vinteren vil den gi minst. Det gir ett godt bidrag og investeringen er ikke så høy heller i forhold til pumper som tar varmen fra bakken eller sjøvann.

Ei luft til luft pumpe koster fra ca. 10.000 til ca. 25.000,-, men ei som tar varmen fra bakken eller vann, koster raskt opp mot 100.000,-

Jeg har det ikke, men jeg har varmegenvinner.

En luft til luft varmepumpe har den dårligste virkningsgraden av varmepumpene. Men det betyr ikke at den er dårlig. Det er bare det at har mindre effekt jo kaldere det er.

En luft til luft varmepumpe tar varmen fra utelufta og sender den inn i huset.

Da sier det seg selv at jo kaldere det er ute, jo mindre varme kan det hentes ut av utelufta.

Det beste er å hente varmen fra bakken eller sjøvann, som holder mye jevnere og høyere temperatur.

Men det kommer an på hvor du bor i landet og hvilket temperaturer det er der du bor. Men den er ideell på høst og vår, men på det aller kaldeste på vinteren vil den gi minst. Det gir ett godt bidrag og investeringen er ikke så høy heller i forhold til pumper som tar varmen fra bakken eller sjøvann.

Ei luft til luft pumpe koster fra ca. 10.000 til ca. 25.000,-, men ei som tar varmen fra bakken eller vann, koster raskt opp mot 100.000,-

L til L pumpa virker som et omvendt kjøleskap, og den fungerer optimalt ved 5+/5- grader. Ved ca 12-15 kuldegrader gir den samme effekten som den forbruker. Grunnen er at da har den ingen steder å gjøre av kulden - som den vil bli kvitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...