Gjest ANU Skrevet 17. desember 2000 Del Skrevet 17. desember 2000 Jeg er 27 år gammel, mor til to. Sistemann ble født 30.08 00, 13 dager over termin. Fødselen ble satt i gang ved hjelp av akepunktur og forløp helt normalt. Problemet oppsto i etterkant, morkaken ville ikke løsne, slik at den ble fjernet ved et manuelt inngrep. Mistet ikke faretruende mye blod. Hadde en Hb på 9,6 tre dager etter fødselen. Ved 6 uker kontrollen hos egen lege hadde Hb normalisert seg, mens Ferritin lå på 15. Siden jeg ikke har hatt symptomer på jernmangel, har ikke tatt jerntilskudd. Følt meg i generelt god form etter fødselen. Fullammer sønnen min. Jeg er flink til å spise regelmessige måltider, samt at jeg tar vitaminer + Omega 3 hver dag. Er også flink til å gå lange turer. Mine data per i dag er 166 cm, og 52 kg. Så til problemet. Det startet ca. 3 uker etter fødselen. Spesielt om morgenen kjente jeg smerter i kneleddene ved gåing i trapper, samt at jeg følte kneleddene var stive. Det bedret seg noe utover dagen. Problemet var ikke så stort til å begynne med, slik at det bekymret meg ikke. Etter hvert har det forverret seg. Nå gjelder det ikke kun knærne, men også fingerleddene, albuene, anklene og tærne. Det merkes spesielt godt i fingrene og albuene nå. Går med en konstant murring i spesielt den ene albuen, og fingerleddene kjennes ømme og jeg har en spesiell varmefølelse. Om natten når jeg ammer (2-4 ganger) er fingerleddene mine så stive at jeg ikke klarer å bøye dem mer enn 1/3-2/3 av hva som er normalt. Ved litt tøyning går dette seg til, men problemet gjentar seg hver gang jeg våkner om natten eller at jeg har hatt leddene mine lege i ro. Synes også fingerleddene til tider er hovne, kan kjennes pga. at ringene blir trange. Styrken i hendene mine er normal. Har ikke observert hevelser i de andre leddene. Har i barseltiden hatt to tilfeller av feber (38-38,5) og influensalignende symptomer. Det har kun vart i en dags tid, for så å gå over. Så konklusjonen er; Alle leddene er om morgenen stive, men ved litt bevegelse går det seg til. Det som plager meg mest er ømme fingerledd og albuer, med konstant murring og varmefølelse. Det sies at jeg har en forholdsvis høy smerteterskel. Har selvfølgelig håpet at dette skulle gå over av seg selv. Nå da det plager meg i de daglige gjøremålene, synes jeg det er greit å få en profesjonell uttalelse. Er sykepleier av utdannelse, slik at jeg har en del aktuell litteratur, men jeg har ikke klart å sette et navn på mine plager. Håper du kan hjelpe meg. PS Pga. at jeg er adoptert fra Korea er eventuelt arvelige sykdommer ukjente 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12847-smerter-i-ledd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 19. desember 2000 Del Skrevet 19. desember 2000 Til ANU Som du sikkert er kjent med kan et svangerskap aktivere ellert trigge forskjellige deler av ditt immunsystem. Det er vanskelig å si om dine leddsmerter, varmefølelse og evt hevelser bare er "reaktive" eller om det kan være symptom på en gryende revmatisk sykdom. I alle tilfeller synes jeg du bør oppsøke legen din for en grundig gjennomgang og supplerende blodprøver etc. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12847-smerter-i-ledd/#findComment-63749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.