Gå til innhold

Kjøper dere gaver til venninner? Pris?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

I år har jeg kutta veldig på julegave-budsjettet.. Familien får gaver til mellom 200 - 300 hver. litt ekstra til lillesøs og sambo da. Skal kjøpe gave til bestevenninna mi, men lurer på pris? Er 200 greit? Skal liksom ikke være for dyrt heller.. Bare en liten "glad-i-deg-god-jul-gave".

Kjøper dere til venner/venninner, og hva gir dere (pris)?

Hvor mye pleier dere å gi til mann/kone/partner til bursdag? Samboeren min har alltid kjøpt så dyrt... Han får til 2000 av meg i år, noe jeg synes er altfor dyrt egentlig. han har bursdag rett før jul. Han har dårlige gavevaner fra mora si som sløser penger som en proff. Har ikke råd til sånt jeg! Når ejg sier han får en liten julegave blir han nesten fornærma... Driter ikke penger heller!

Jeg fikk gave til 2500 av han til bursdagen min...

Fortsetter under...

Gjest fortelleren

Nei jeg kjøper ikke til venninner lengre. Og har tonet det veldig ned i forhold til familien også. Nå er vi på en 100-lapp pr gave, og et "tenker på deg"-nivå, snarere enn "her kommer det du alltid har ønsket deg"-nivå.

Med familie mener jeg her søsken / svigersøsken, nieser, nevøer. Foreldrene våre får gjerne for 2-500 kroner. Barna våre får for ca 500-1000 kroner, og oss i mellom blir det alt fra 200 - 2000 kroner, avhengig av hva det er.

Gjest papirtiger

Bruker ca 150-200 til venner.

Når det gjelder gave til kjæreste så tenker jeg ikke på pris.

De beste gavene er ofte ikke de dyreste. 2000 synes jeg hørtes altfor mye ut. Men hverken jeg eller kjæresten er så veldig fokusert på julegaver. Små gaver utenom jul og bursdager er mye mer hyggelig.

Fokus på pris synes jeg er en uting. Hvis jeg gir kjæresten min noe dyrt, men får noe kjempebillig tilbake, så gjør det meg ingenting. For meg, så er det faktisk tanken bak som gjelder :)

Har en fin avtale med venninnene i gjengen: vi gir alle ett beløp til redd barna i steden for sånne halvbillige gaver til alle sammen...

Det er vi storfornøyd med.

Ellers prøver vi å lage endel gaver, som kalendere med de fineste fotografiene av barna til besteforeldre og hjemmelaget konfekt og sånt til de gamle tantene....

Greit hvis man ikke har 2000 kr å spandere på alle sammen.

Gjest Pricilla

Bruker ca 150-200 til venner.

Når det gjelder gave til kjæreste så tenker jeg ikke på pris.

De beste gavene er ofte ikke de dyreste. 2000 synes jeg hørtes altfor mye ut. Men hverken jeg eller kjæresten er så veldig fokusert på julegaver. Små gaver utenom jul og bursdager er mye mer hyggelig.

Fokus på pris synes jeg er en uting. Hvis jeg gir kjæresten min noe dyrt, men får noe kjempebillig tilbake, så gjør det meg ingenting. For meg, så er det faktisk tanken bak som gjelder :)

Ikke så lett å ikke tenke pris når han kun ønsker seg dyre ting da! I år får han MP3-spiller.. Til jul kjøper jeg nok noe klær, det vet jeg han trenger. men MP3-spilleren er bursdagsgave da.. da synes jeg det er greit å gi noe "ordentlig", ikke bare noe for å gi noe liksom.. Vil jo helt gi det han ønsker seg da, og blir glad for.

Annonse

Gjest Pricilla

Har en fin avtale med venninnene i gjengen: vi gir alle ett beløp til redd barna i steden for sånne halvbillige gaver til alle sammen...

Det er vi storfornøyd med.

Ellers prøver vi å lage endel gaver, som kalendere med de fineste fotografiene av barna til besteforeldre og hjemmelaget konfekt og sånt til de gamle tantene....

Greit hvis man ikke har 2000 kr å spandere på alle sammen.

jeg støtter ikke redd barna, bare en liten sum av det man gir kommer frem. Synes hele opplegget minner om svinfdel, så bruker de de stakkars barna for å samle inn penger...

Nei, gir ehller en personlig gave til venninna mi som jeg vt hun ønsker seg. Man får da noe fint til 200 kr da! Enten tøfler, undertøy, pysj, cd, eller lommebok.. som ejg skal kjøpe til henne i år.

Gjest papirtiger

Ikke så lett å ikke tenke pris når han kun ønsker seg dyre ting da! I år får han MP3-spiller.. Til jul kjøper jeg nok noe klær, det vet jeg han trenger. men MP3-spilleren er bursdagsgave da.. da synes jeg det er greit å gi noe "ordentlig", ikke bare noe for å gi noe liksom.. Vil jo helt gi det han ønsker seg da, og blir glad for.

Alle må selvsagt gjøre som de synes er best, men jeg er sjeleglad min kjæreste ikke ønsker seg elektroniske ting, det blir altfor upersonlig og dyrt.

Jeg synes julegaver er altfor nyttepreget. Ikke liker jeg ønskelister heller, det er som å ønske seg pengebeløp. I stedet for å skrive ting, kunne man like gjernet skrevet beløp :)

jeg støtter ikke redd barna, bare en liten sum av det man gir kommer frem. Synes hele opplegget minner om svinfdel, så bruker de de stakkars barna for å samle inn penger...

Nei, gir ehller en personlig gave til venninna mi som jeg vt hun ønsker seg. Man får da noe fint til 200 kr da! Enten tøfler, undertøy, pysj, cd, eller lommebok.. som ejg skal kjøpe til henne i år.

"jeg støtter ikke redd barna, bare en liten sum av det man gir kommer frem."

Hvor i alle dager har du dette fra? Info mottas med takk!

Det gjelder ikke Redd Barna generelt. Det som kom fram i FBI eller hvor det var, gjaldt én konkret vervekampanje hvor RB benyttet seg av et eksternt firma som tok en altfor stor prosent av inntektene.

http://www.reddbarna.no/default.asp?V_ITEM_ID=1019

"jeg støtter ikke redd barna, bare en liten sum av det man gir kommer frem."

Hvor i alle dager har du dette fra? Info mottas med takk!

"De sa det på TV":

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3302075.html

Jeg la en annen link under Pricillas innlegg.

Poenget er at dette handlet om en enkelt vervekampanje hvor det ble brukt et eksternt firma, ikke Redd Barnas virksomhet generelt. Men det oppstår mange misforståelser når man ser / hører overfladisk på noe i media.

Jeg utveksler gaver med fire venninner. Verdien av hver gave har gått stadig litt oppover, og ligger nå på ca 250. Jeg ville gjerne gått litt ned i pris, synes det er bedre med gaver hvor innholdet er gjennomtenkt, enn med dyre ting som jeg ikke trenger. Men jeg vil jo ikke gi mindre enn dem heller.

Til mannen min bruker jeg vel ca 500 tenker jeg. Men det varierer med hva jeg finner på til ham. Kan gjerne bruke både mer og mindre, om jeg finner den "perfekte" gave.

"De sa det på TV":

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3302075.html

Jeg la en annen link under Pricillas innlegg.

Poenget er at dette handlet om en enkelt vervekampanje hvor det ble brukt et eksternt firma, ikke Redd Barnas virksomhet generelt. Men det oppstår mange misforståelser når man ser / hører overfladisk på noe i media.

Tusen takk for oppklaringa!

Annonse

Gjest ikke signatur

Jeg kjøper ikke til venninner i år.. Dropper det. Ellers fant jeg en ny julebok på tilbud (49 kroner!) da det åpnet en ny butikk her. Kjøpte den til moren min samt noen andre ting. Så du trenger ikke kjøpe så altfor dyrt! 2000 høres mye ut.. Mannen min kjøpte seg ny kontorstol, så han får bare en liten julepresang i år. For ca.200 tror jeg. Venninne-gaver skal vel bare være en liten ting? Hva med boblebad eller cd?

Hadde en samtale om det å støtte veldedige formål med noen venner i går.

Det blir litt lettvent å si at "det minner om svindel".

Er Redd Barna useriøst, noe jeg tviler på, så kan man alltid finne en annen kanal, f.eks Frelsesarmeens gryter: det går uavkortet til de som trenger det.

Altfor mye fråtsing og sløsing i julen etter min mening!

Julen skal være mer enn materielle nyvinninger, og det å bidra utenom den nære krets burde være en selvfølge- det er i dette julens vesen ligger.

En av de jeg pratet med i går kom en en lignende påstand :"at det ikke nytter allikevel, for disse veldedige organisasjonene tar jo alt selv."

Vet han egentlig noe som helst av det, utenom det han har lest av tvilsomme oppslag i VG?

Lettvint, lettvint, lettvint...

Så kom med et bedre forslag da, sier jeg.

Til venninner blir det gjerne noe til 2-300 kroner. Til samboeren min som oftest noe mellom 1000-1500 kroner. Jeg er student, og har dermed ikke kjempegod råd. Han derimot har en godt betalt jobb og gir meg gjerne gaver til flere tusen kroner, selv om jeg prøver å insistere på at han skal bruke pengene på noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...