Gå til innhold

Arbeid og psykriatri?


Beskjed

Anbefalte innlegg

Hva Skal jeg gjøre?? Svar ønskes... Jeg er i fulltidsjobb som jeg trives i, men føler meg uopplagt,trett og sliten... Har mye økonomiske vansker og føler meg deprimert for tiden..

Har også snev av selvmordstanker også... Bør jeg sykemelde meg og få litt ro i kroppen og/eller søke hjelp? Svar meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke sikkert at løsningen ligger i å være borte fra jobben, men heller å finne aktiviteter som gir noe utenfor jobben også. Iom at du sier at du trives på jobben.

Da vil det antakeligvis ikke hjelpe noe å gå hjemme (ihvertfall ikke i lengre tid av gangen).

Mot depresjon virker det å gå turer, og trening kombinert med antidepressiva, og terapi hos psykolog/psykiater. Du kan be deg fri fra jobben for å gå til behandling. De er ikke nødt til å vite hva slags behandling det er, du kan si du skal i fysioterapi, f.eks. Det er kanskje ikke så dumt å faktisk gå til fysioterapeut, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

becky1365380394

Jeg vil ikke svare på om du skal sykemelde deg eller ikke. Det må du kjenne på selv om er rett eller galt.

Jeg tenker at det kan være godt å ha litt avsatnd til andre forpliktelser, som jobb hvis man er deprimert og trenger å samle seg. Men jeg tror også det er vel så viktig å holde seg i gang, og faktisk vedlikeholde noe forplikterlser.

Det vil selvfølgelig varier, men jeg tror halv sykemelding kan være en god løsning ved depresjon.

Du sier at du er deprimert på grunn av økonomi?

Tror du at det ville hjelpe på depresjonen med sykemelding.

Tenker du at det er andre ting her også og at du vil til behandling i psykiatrien?

Hvis jeg var deg, ville jeg tatt meg en tur til legen ihvertfall.

God bedring eller lykke til eller noe sånt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at løsningen ligger i å være borte fra jobben, men heller å finne aktiviteter som gir noe utenfor jobben også. Iom at du sier at du trives på jobben.

Da vil det antakeligvis ikke hjelpe noe å gå hjemme (ihvertfall ikke i lengre tid av gangen).

Mot depresjon virker det å gå turer, og trening kombinert med antidepressiva, og terapi hos psykolog/psykiater. Du kan be deg fri fra jobben for å gå til behandling. De er ikke nødt til å vite hva slags behandling det er, du kan si du skal i fysioterapi, f.eks. Det er kanskje ikke så dumt å faktisk gå til fysioterapeut, også.

Kan jeg bare spørre deg om noe arbeid og psykiatri relatert? Virker som du vet mye om dette.

Lurer på om man har rett til fri fra jobb for å gå til behandling? Hvis man er jobbsøker må du fortelle ny arbeidsgiver f.eks på intervju at du sannsynligvis må ta fri fra jobb noen timer i uka til behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du bør søke hjelp hos fastlegen din. Kortvarig og eller gradert sykemelding kan være en av tiltakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre deg om noe arbeid og psykiatri relatert? Virker som du vet mye om dette.

Lurer på om man har rett til fri fra jobb for å gå til behandling? Hvis man er jobbsøker må du fortelle ny arbeidsgiver f.eks på intervju at du sannsynligvis må ta fri fra jobb noen timer i uka til behandling?

Jeg vet vel egentlig ikke så mye om dette, fordi det kan være mange typer arbeidsavtaler osv., tror man bare må sette seg inn i hva de lokale avtalene sier. Men jeg tror ikke man kan pålegge arbeidstaker, uansett, å oppgi hvaslags type behandling man gjennomgår. Men man må antakeligvis ha sykemelding fra lege, dersom det ikke går an å ta permisjon eller avspasere eller ordne timene på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I tillegg til det som er nevnt bør du ta tak i de økonomiske problemene. Trenger du hjelp til det kan du ta kontakt med sosialtjenesten. De har ofte både økonomiske rådgivere og gjeldsrådgivere. Du må bestille en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest økonom

I tillegg til det som er nevnt bør du ta tak i de økonomiske problemene. Trenger du hjelp til det kan du ta kontakt med sosialtjenesten. De har ofte både økonomiske rådgivere og gjeldsrådgivere. Du må bestille en time.

Økonomisk rådgivning kan du også få i en bank. Dyre forbrukslån kan gjøres om til billigere langvarige lån hvis du f.eks. har hus. Du kan ordne med nedbetalingsordninger osv.

Dette er saker bankene skal være vant med å hjelpe folk med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre deg om noe arbeid og psykiatri relatert? Virker som du vet mye om dette.

Lurer på om man har rett til fri fra jobb for å gå til behandling? Hvis man er jobbsøker må du fortelle ny arbeidsgiver f.eks på intervju at du sannsynligvis må ta fri fra jobb noen timer i uka til behandling?

Arbeid og psykriatri kan være ett problem av og til...

Man er ikke pliktig og oppgi hvilken sykdom man går gjennom, men noen ganger kan det være lønnsomt å være åpen på det fordi da slipper arbeisgiver å lure på hva som er galt... Mange ganger kan man få en psykisk lidelse pga av jobben og da er det greit at det blir gjort noe med med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...