jan99 Skrevet 17. desember 2000 Del Skrevet 17. desember 2000 I mange år har jeg hatt et for høyt alkoholmisbruk ved nesten daglig inntak for og slappe av om kvelden. jeg har bl. annet fått nervebetennelse i bena, muskelsvinn i høyre fot fra kneet og opp, samt muskelsvinn på høyre side i ansiktet. Jeg har den siste tiden redusert forbruket slik at jeg kun smaker alkohol 1 dag i uken da jeg drikker ca 4 til 4,5 halvlitere med vanlig øl. Jeg har merket en dramatisk bedring av helsetilstanden den siste tiden. Det jeg lurer på er om muskulaturen over tid vil bygge seg opp igjen der jeg har hatt muskelsvinn, evt. om jeg burde ha totalavhold fra alkohol. Jeg har flere ganger vært til nevrologisk undersøkelse uten og opplyse om mitt reelle alkoholforbruk. Har fått diagnosen betennelse i det perifere nervesystem uten at de har forstått årsaken til dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12857-alkoholskader-i-nervesystemet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna o Skrevet 17. desember 2000 Del Skrevet 17. desember 2000 Noe av dette kan du trene opp igjen. Totalavhold ville vært bedre enn det du drikker nå. Men ditt nåværende forbruk er klart bedre enn det du hadde tidligere. Det er uansett viktig at du får i deg nok B-vitamin. Helst burde du fårr tiaminsprøyter hos legen, men dette vil bli vanskelig dersom du fortsatt ikk vil opplyse om ditt alkoholforbruk. På apoteket kan du kjøpe Tiamin tabletter (vitamin B1). Du bør ta minst to om dag i et år. Evt kan du bruke AFI-B-Total tabletter. Hvorfor skal du føre legen som skal hjelpe deg bak lyset? Da fratar du han/hun muligheten til å gi deg skikkelig hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12857-alkoholskader-i-nervesystemet/#findComment-63240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jan99 Skrevet 18. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2000 Noe av dette kan du trene opp igjen. Totalavhold ville vært bedre enn det du drikker nå. Men ditt nåværende forbruk er klart bedre enn det du hadde tidligere. Det er uansett viktig at du får i deg nok B-vitamin. Helst burde du fårr tiaminsprøyter hos legen, men dette vil bli vanskelig dersom du fortsatt ikk vil opplyse om ditt alkoholforbruk. På apoteket kan du kjøpe Tiamin tabletter (vitamin B1). Du bør ta minst to om dag i et år. Evt kan du bruke AFI-B-Total tabletter. Hvorfor skal du føre legen som skal hjelpe deg bak lyset? Da fratar du han/hun muligheten til å gi deg skikkelig hjelp. Takker for ditt svar anna o. Fikk vel opplyst av legene at det ikke fantes noen behandling. De kunne bare ved akutte tilfeller av polyradikulitt tilby mulig behandling. Eneste behandling bestod i å fjerne årsaken. Jeg hadde motvilje mot og få opplysningene om alkohol inn i legejournalene fordi dette kan skape mange problemer for meg senere i livet. Dette kan være alt fra sikkerhetsklarering, forsikringssaker, førerkort, arbeid i det offentlige etc. Jeg valgte derfor i første omgang og ordne opp i tingene selv. Jeg tror nok likevel at legene har forstått hva som har vært årsaken, men at de har godtatt at jeg vil holde dette for meg selv. Skal i midlertid følge ditt råd om vitamin B1, og få min lege til og gi dette som sprøyter. Takk for hjelpen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12857-alkoholskader-i-nervesystemet/#findComment-63630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 19. desember 2000 Del Skrevet 19. desember 2000 Til jan99 Noe av muskulaturen vil nok bygge seg opp igjen hvis du kutter alkoholen helt og i tillegg kommer i gang med fornuftig trening. Dog vil noen av de nervetrådene som er ødelagt forbli uvirksomme for alltid, men en viss grad av nydannelse kan forekomme ved mye stimulering- fysisk aktivitet er derfor viktig! Husk også variert kost og supplement av B vitaminer. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12857-alkoholskader-i-nervesystemet/#findComment-63740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.