Gå til innhold

Manisk depressiv kontra bipolar affektiv lidelse 2


bmb

Anbefalte innlegg

Et det to foskjellige diagnoser? Min venns overordnede påstår at min venn var manisk på jobben, mens vennen har diagnosen bipolar affektiv lidelse.Det er dårlig psykososialt miljø på jobben og innskrenkninger. Min venn vet ikke hvordan han skal forsvare seg mot denne overdnede, som stadig gir uttrykk for at han er misfornøyd med vedkommendes arb.prestasjoner og bruker denne diagnosern som et argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bipolar affektiv lidelse ble før kalt manisk depressiv lidelse. Det er altså det samme. Mani er en tilstand som man kan få om man har denne lidelsen. En med bipolar2 diagnose blir ikke manisk, men manisk "light" - det kalles hypomani.

Når en er hypoman eller manisk kan det gå ut over jobbprestasjonen. Med tilrettelegging av jobben i disse periodene og/eller behandling så kan det fungere likevel. Noen må sykmelde seg i perioder.

Angående hans problemer med jobben så burde han kanskje søke råd hos tillitsvalgt, fagforeninga el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bipolar affektiv lidelse ble før kalt manisk depressiv lidelse. Det er altså det samme. Mani er en tilstand som man kan få om man har denne lidelsen. En med bipolar2 diagnose blir ikke manisk, men manisk "light" - det kalles hypomani.

Når en er hypoman eller manisk kan det gå ut over jobbprestasjonen. Med tilrettelegging av jobben i disse periodene og/eller behandling så kan det fungere likevel. Noen må sykmelde seg i perioder.

Angående hans problemer med jobben så burde han kanskje søke råd hos tillitsvalgt, fagforeninga el.l.

Takk for svaret.Et viktig poeng er at vi, vedkommendes venner, som har daglig kontakt med ham, har ikke opplevd ham manisk/hypoman. Heller ikke min venns lege, som han har kontroll med hans medisinering! Det ville vi vel merke. Min venn har stilling som mellomleder i en liten bedrift, og hans virksomhet er utadrettet og han er derfor daglig i møter med samarbeidspartnere. Hans stilling innebærer også et budsjettansvar og prosjektstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret.Et viktig poeng er at vi, vedkommendes venner, som har daglig kontakt med ham, har ikke opplevd ham manisk/hypoman. Heller ikke min venns lege, som han har kontroll med hans medisinering! Det ville vi vel merke. Min venn har stilling som mellomleder i en liten bedrift, og hans virksomhet er utadrettet og han er derfor daglig i møter med samarbeidspartnere. Hans stilling innebærer også et budsjettansvar og prosjektstyring.

Det er rart om ingen andre enn denne sjefen har merket at din venn har vært hypoman eller manisk, ja. Er det slik at denne sjefen begrunner disse påstandene? Hva sier han i såfall?

Er det flere som har problemer med denne sjefen?

Jeg vil tro at det er en form for manipulering eller mobbing som denne sjefen driver med. Han misbruker din venns åpenhet og sårbarhet til å trykke han ned. Kanskje er det et forsøk på å skvise ut vennen din, slik at han slutter av seg selv?

Du skriver at det er et dårlig psykososialt miljø på arbeidsplassen. Er det ikke noe å gjøre ved situasjonen til vennen din, så kanskje han burde se seg etter en annen jobb. Det høres ikke noe hyggelig ut å jobbe der.

For en som er disponert for psykiske problemer så er det en risikofaktor å jobbe under slike forhold.

Si gjerne fra hvordan det går! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...