Livia Skrevet 17. desember 2000 Del Skrevet 17. desember 2000 Jeg har akkurat kommet hjem fra sykehuset med diagnosen gallestein. Jeg hadde to kraftige smerteanfall og reiste på legevakten, de var redd det var hjertet, men så var det altså bare to stener i gallen. Hvor kommer disse stenene fra og hva skjer under smerteanfallene? Må man alltid operere bort hele galleblæren, eller kan man bare ta bort stenene. Hva gjør egentlig galleblæren, og vil jeg "savne" den? Hvordan foretas en galleblæreoperasjon, må man være lenge på sykehuset? Dette var mange spørsmål, men sykehuslegen var så travel, og ikke var det lett å forstå hans gebrokne engelsk, og min forståelse av indremedisinske uttrykk på fransk er heller minimal. På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12861-gallestein-alltid-operasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
galleoperert Skrevet 18. desember 2000 Del Skrevet 18. desember 2000 Like før jul for 2 år siden, fikk jeg vondt under brystbenet, som spredte seg under ribbeina og oppover skuldra. Tilkalte lege, men han sa at det kunne være ett gallesteinsanfall, eller magekatarr. Julaftens morgen var urinen så svart som kaffe, og jeg forberedte meg på ei jul på sykehuset. Mens jeg ventet på å få komme til lege,sluttet smertene. Legen sa at det var mulig at en evt. stein var passert og på vei ut. Så jeg berget i allefall julefeiringa. Etter jul, og mange undersøkelser senere, fikk jeg innkallelse til operasjon,mars året etter. Jeg ble innlagt på mandagskvelden, og operert tirsdag. Når legevisitten kom sa de at de hadde tatt ut steinene og galleblæra, men de sa ikke noe om hvor mange stener det var. Jeg hadde kikhullskirurgi...dvs,at i stedet for åpen operasjon, har jeg fire små hull rundt om på magen. Legene mistenkte også at det stod fast en stein i gallegangen, og for å finne ut det, hadde jeg 3 valg; åpen operasjon, dra hjem for så å få flere anfall eller ERCP. Da må du ned med en slange gjennom halsen, i våken,men bedøvd tilstand. Det gjorde jeg, men de fant ingen stein. Jeg ble utskrevet torsdag, den samme uka. Etter operasjonen har jeg kjent litt smerter bare en gang, og da tok jeg ultralyd, for å se om det var noe grus i gallegangen. Det var det ikke, så nå ser jeg fram mot å spise god, fet mat i jula! LYKKE TIL!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12861-gallestein-alltid-operasjon/#findComment-63473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
galleoperert Skrevet 18. desember 2000 Del Skrevet 18. desember 2000 Alt er vel egentlig avhengig av hvor mye du er plaget, om de tar galleblæra eller ikke. Men for å være på den sikre siden, så tar de den som regel. Galleblæra er med på å spalte alt fettet som vi spiser, så når vi ikke har den, bør vi være forsiktig den første tiden på hva vi spiser. Når jeg spiser fet mat, eller en sort brødmat, får jeg avføringsproblemer. Det er ikke av den harde typen som kommer ut, men derimot det motsatte! Det kan jo også variere fra person til person. Jeg råder deg til å spørre legen som evt. skal operere deg en gang, om hva som skjer i etterkant. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12861-gallestein-alltid-operasjon/#findComment-63477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 19. desember 2000 Del Skrevet 19. desember 2000 Til Livia Gallesten kan man ha uten at det behøver å gi smerter. De fleste danner flere mindre stener, noen store stener- begge deler kan føre til at utførselsgangen i galleblære kan tilstoppes helt eller delvis. Dessuten kan mindre stener sette seg fast i gallegangen- og det gir den typiske gallesmerten eller anfallssmerten. Disse stenene vil videre bli ført med gallegangen ned til en åpning i tynntarmen- og forsvinne ut med avføringen etterhvert. Gallesaft blir produsert i leveren, således ar galleblæra et reservoir. Man klarer seg fint uten galleblæra i hverdagen, og det er ikke alle som skal opereres. Smerteanfallsstyrke og hyppighet er viktige indikatorer i så måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12861-gallestein-alltid-operasjon/#findComment-63743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Like før jul for 2 år siden, fikk jeg vondt under brystbenet, som spredte seg under ribbeina og oppover skuldra. Tilkalte lege, men han sa at det kunne være ett gallesteinsanfall, eller magekatarr. Julaftens morgen var urinen så svart som kaffe, og jeg forberedte meg på ei jul på sykehuset. Mens jeg ventet på å få komme til lege,sluttet smertene. Legen sa at det var mulig at en evt. stein var passert og på vei ut. Så jeg berget i allefall julefeiringa. Etter jul, og mange undersøkelser senere, fikk jeg innkallelse til operasjon,mars året etter. Jeg ble innlagt på mandagskvelden, og operert tirsdag. Når legevisitten kom sa de at de hadde tatt ut steinene og galleblæra, men de sa ikke noe om hvor mange stener det var. Jeg hadde kikhullskirurgi...dvs,at i stedet for åpen operasjon, har jeg fire små hull rundt om på magen. Legene mistenkte også at det stod fast en stein i gallegangen, og for å finne ut det, hadde jeg 3 valg; åpen operasjon, dra hjem for så å få flere anfall eller ERCP. Da må du ned med en slange gjennom halsen, i våken,men bedøvd tilstand. Det gjorde jeg, men de fant ingen stein. Jeg ble utskrevet torsdag, den samme uka. Etter operasjonen har jeg kjent litt smerter bare en gang, og da tok jeg ultralyd, for å se om det var noe grus i gallegangen. Det var det ikke, så nå ser jeg fram mot å spise god, fet mat i jula! LYKKE TIL!! Kjære Jenta. For det første er det fint at han skal til en kontroll.Når det er sagt så synes ikke symptombildet å være så veldig dramatisk.Jeg mener ikke med dette å undervurdere tilstanden,men symptomene høres ikke så veldig alvorlige ut.Når dette skrives,har dere allrede vært til kontroll og sannsynligvis fått mer beskjed. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12861-gallestein-alltid-operasjon/#findComment-64405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 21. desember 2000 Del Skrevet 21. desember 2000 Alt er vel egentlig avhengig av hvor mye du er plaget, om de tar galleblæra eller ikke. Men for å være på den sikre siden, så tar de den som regel. Galleblæra er med på å spalte alt fettet som vi spiser, så når vi ikke har den, bør vi være forsiktig den første tiden på hva vi spiser. Når jeg spiser fet mat, eller en sort brødmat, får jeg avføringsproblemer. Det er ikke av den harde typen som kommer ut, men derimot det motsatte! Det kan jo også variere fra person til person. Jeg råder deg til å spørre legen som evt. skal operere deg en gang, om hva som skjer i etterkant. Kjære flowy. Hvis tilstanden din vedvarer,endres el.forverres,synes jeg du igjen skal oppsøke lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/12861-gallestein-alltid-operasjon/#findComment-64406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.